tisdag 13 september 2011

Önskelista

Igår kväll så bad jag ungarna säga vad de önskade sig i julklapp. Vi satt runt bordet och hade just ätit middag och det kändes som ett bra läge att fråga.

- Jag vet vad jag ska öppna på julafton, sade Johan glatt. Pirates Lego!
- Tyst, sade jag. Du har glömt det.
- Nej, sade Johan. Jag har inte glömt det.

De hade utförsäljning på Pirates Lego på Coop häromveckan. Halva priset. Ni som möjligen brukar köpa Lego vet att det inte är billigt direkt. Så jag köpte två små lådor till ungarna men sade att de skulle glömma dem nu och kanske få se dem på julafton igen.

Johan har inte glömt dem.

Nåväl, jag pressade på lite och fick några förslag:

- Ni får gissa vad jag önskar mig, sade Johan. Det börjar på Ki.
- Det finns inget som heter Ki, sade Erik snusförnumstigt. Det heter K(å).
- Det börjar på Ki, sade Johan glatt.
Jag försökte gissa lite. Då ändrade sig Johan.
- Det börjar på R, sade han.
- Reptil? Sade jag.
- Japp, sade Johan.
- Vet du vad en reptil är? Sade Ronnie. Det är ju ormar och ödlor och så.
- Japp, sade Johan. Jag vill faktiskt ha ett husdjur.

Våra två slöa katter låg bakom oss. Jag tittade på dem.

- Men vi har ju redan husdjur, sade jag och Ronnie.
- Men jag vill ha ett eget, sade Johan - nu uppeldad av sitt eget uttalande.
- Önska er något annat, sade jag.
- OK sade Johan, då önskar jag mig en skål med Oboy och choklad och bacon blandat.
- Jaha, sade jag.
- Mm.. då får man bacondricka, sade Johan.

Jag tryckte på.

- Jag önskar mig en riktig bil, sade Johan.
- Jag med, sade Erik och tittade på pappa. Jag önskar mig en Audi.

Han såg ut som om det var dags för lite beröm från pappa. Det kom inget. Men Ronnie såg snäll ut.
Sedan önskade han sig ett par saker till som kom direkt från Nickelodeons TV-reklam.
- Det är bra nu, sade Erik. Nu är jag färdig. Jag önskar mig inget mer.
- Jag vet, sade Johan. Jag önskar mig en jättestor skål med godis som man får äta på fredagar, söndagar och lördagar.
- Nej, sade Erik, i storebror-ton till sin lillebror, jag tror nog inte att tomten kan fixa det.
- Man vet aldrig sade mamma och pappa.

Skönt att det kom ut något normalt. En stor skål godis kanske man kan fixa.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Mmmm... O'boy, choklad och bacon. What's not to like? ;-)

Malin D sa...

Det var exakt det Ronnie sade när Johan hade sagt det :-)