torsdag 15 september 2011

Jultomten

Vi har köpt mörkläggningsgardiner idag. Ungarna har ätit köttbullar och glass på Ikea och vi hade en riktigt trevlig kväll. Tacksamt så tittar man på sina något större barn och lyssnar på galet skrikande mindre barn över hela Ikea.

- Undrar om det finns någon restaurang med så många nyfödda som här, sade Ronnie.
- Tror inte det, sade jag.

På vägen hem hamnade barnen i min bil och Erik berättade att hösten är slut om två veckor.
- Nej, sade jag. Hösten har knappt börjat.
Jag inledde därefter en riktig frökenstund och berättade att efter september kom oktober, sedan november och då är det verkligen höst men sedan blir det december och då blir det vinter och jul och födelsedagar och grejer.
- Då får vi paket, sade Johan.
- Ja troligtvis, sade jag.
- Bara vissa får paket, sade Johan. Ska jag berätta vilka som inte får paket. Det är de i Turkiet, de får inga paket.
Nu var det dags för STOREBROR Erik at sätta igång sin korrigeringsvända.
- Nej Johan, sade Erik myndigt. Alla får paket på julen. Jultomten åker över hela världen till alla.
- Nej, sade Johan. I Bulgarien får de inga paket.
- Johan, sade Erik i trött ton. Alla får paket. Alla som varit snälla får paket.
- Tjuvar är inte snälla, sade Johan. På Cypern får de inga paket. Tjuvar är jättedumma, det är därför polisen tar dem och dödar dem.
- Polisen dödar inte tjuvar, sade jag, de hamnar oftast i fängelse istället.
- Carls pappa är polis, sade Johan.

Sedan lyssnade vi på musik istället.



Inga kommentarer: