torsdag 15 september 2011

Matminnen

Mitt när vi satt och åt köttbullar på Ikea så mindes jag någonting. I korsningen Sveavägen/Kungsgatan fanns en restaurang när jag var liten. Monte Carlo har jag för mig att den hette. Det var en rätt stor dansrestaurang men där åt jag och mamma köttbullar ibland när jag hälsade på henne på jobbet.

Det är lustigt att minnen av stunder med mat kan sitta kvar så länge.

Minns en annan gång när pappa och jag åkte till Helsingfors och gick på saluhallen och köpte sockerärtor. Vi gick omkring i Helsingfors och åt sockerärtor och det var supermysigt. Har liksom ett speciellt band till sockerärtor sedan dess.

Pappa brukade ibland köpa kiwi när jag var liten. Det var också stort. En kiwi var något särskilt och dyrt på den tiden. Inte något man köpte i en korg för 10 kronor direkt.

Hos farmor fanns det också matminnen. Farmor lagade rågmjölsgröt. Den fick man ha massor av socker på och mjölk. Sockret tog man med en särskild sockerslev med hål i från den lilla bruna höganäskrukan som stod ovanför spisen. Jag älskade rågmjölsgröt. Vet inte om det var så himla gott egentligen men det var något särskilt med de där bruna tallrikarna med blå rand och gröten.

Ibland när jag och farmor åkte till Nora så lyckades jag övertala henne att köpa popcorn. Det fanns en slags färdigpoppad påse som hette en meter popcorn. Den var toppen. Det var inte varje gång hon gick med på det men ibland gick det i alla fall.

Utöver popcorn så hade farmor honung i en tub som hette bamsehonung eller något i den stilen, och frysta små pappburkar med kalle anka juice. Juicen var supergod första dagen och smakade kylskåp resten av veckan när den stod med en sked i en glaskanna i kylen.

Sedan minns jag när mamma var bortrest och pappa och jag åt mat som inte hon gillade. Den blev ofta favoritmat. Det var pölsa med potatis och lingon, ostkaka med sylt och ibland grillad kyckling.

Äh nu får det vara bra. Jag börjar bli hungrig.

1 kommentar:

Farmor sa...

Jag har också ätit på Monte Carlo.