fredag 28 november 2008

Spindelmannen

Erik satt vid matbordet för en stund sedan med mig. Ronnie matade Johan. Erik pratar på om Spindelmannen och något om att han har något på magen och jag lyssnar med ett halvt öra. Plötsligt så blir allt tydligare. Jag hör något om att Spindelmannen har ringt.

- Va, sade jag, har spindelmannen ringt?
- Ja, sade Erik
- Vart då? Sade jag, till dagis?
- Ja, sade Erik, han skulle komma sen.
- Men, sade jag, vem sade det? Fröken?
- Ja, men han kunde inte komma nu. Han skulle komma senare, sade Erik.

Lite kul tanke, att Spindelmannen ringer till ett dagis och skall komma dit och hälsa på. Mulle 2008 på något vis.

Erik tittade på mig med plötslig intensitet och sade:

- Mamma, kan du fråga Malte om jag får följa med honom hem?
- Malte? Sade jag, vill du det?
- Ja, sade Erik (på sistone har han velat följa med flera stycken hem, han verkar fatta att femåringarna leker med varandra även andra tider än dagistider).
- Men har Malte sagt att han vill det? Sade jag.
- Ja, sade Erik
- Har han frågat dig om du vill följa med honom? Sade jag.
- Ja, sade Erik
- Vad sade han då? Sade jag
- Snälla Malte får jag följa med dig hem, du är min allra bästa, sade Erik. (Han sade inte vän men jag antar att det var det han menade.)

Jag insåg att det nog inte var Malte som frågat utan Erik. Det är oklart även i skrivande stund om Malte överhuvudaget är intresserad av att få med sig en beundrande treåring hem.

Inte lätt att vara tre men vilja vara fem alla gånger.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Puss,han är ju gör go min lillskrutt.

Katarina sa...

Han är verkligen coolt utåtriktad och modig, din Erik.

Och du är cool som är så bra på att relatera till dina barn och deras syn på världen. Min mamma är förstås den bästa mamman i världen, men om jag skulle nominera några som var någon annans mamma till "Bästa Mamma" skulle det vara du och min syster.

Utifall att någon blir stött nu vill jag säga att detta är med förbehållet att jag förstås inte känner alla mammor i världen och bara väljer bland de som jag sett utöva moderskap. Och även om man inte bedöms som bäst betyder inte det att man skulle vara dålig. Något jag försöker intala mig själv varje dag. ;-)

Malin D sa...

Tack så mycket Katarina. Jag känner mig hedrad. Gör det lite värt besväret nästan.

Malin D sa...

Tack så mycket Katarina. Jag känner mig hedrad. Gör det lite värt besväret nästan.