onsdag 26 november 2008

Böcker...

Just nu lyssnar jag på Barbara Voors - Mina döttrars systrar. Eller egentligen är jag precis klar men boken är kvar i mitt medvetande. Den var väldigt bra. Jag har haft tur med mina bokval på sistone. När en bok får mig att gråta så har den gjort intryck.

Katarina har i sin blogg bett mig skriva vad jag tyckte om den trettonde historien. Den var också bra. Helt annorlunda. Barbara Voors påminner mig om Liza Marklunds Gömda. Lite obehaglig och väldigt verklighetsnära men ändå med en kärlek i mitten.

Den trettonde historien (av Diane Setterfield) var helt annorlunda. Som en saga, men med en ton av verklighet. Jag gillar när huvudpersonerna har drag av verklighet och inte nödvändigtvis är "slående vackra med tjockt hårsvall, långa ben och en klädsam omedvetenhet om att alla vänder sig om på gatan efter dem". Här är det en helt vanlig person som träffar väldigt ovanliga personer.

Insåg att jag längtade efter en bra engelsk berättare så jag gick upp till NK bokhandel och köpte The Pilots Wife av Anite Shreve. Hon tillhör mina favoriter men boken är "abriged" och det är lite skrämmande så vi får väl se Är på CD 1 än så länge.

Äh.. nu skall jag återgå till maken och katten.

1 kommentar:

Katarina sa...

"slående vackra med tjockt hårsvall, långa ben och en klädsam omedvetenhet om att alla vänder sig om på gatan efter dem"

Det låter ju som en beskrivning av dig. :-)

Nu måste vi ses snart, jag har Malin-abstinens...