tisdag 7 oktober 2008

Nostalgi

På vägen hem från jobbet (jag hade slut på talböcker) så funderade jag på vad barnen kommer komma ihåg när de blir stora och försökte komma ihåg saker från när jag själv var riktigt liten. Det är nästan skrämmande hur lite man kommer ihåg. Kanske används hjärnan mer för att lära sig nya saker än åt att lagra minnen eller så är minnet så fullt att det tar lång tid att komma åt den här gamla informationen.

I vilket fall som helst så minns jag från min tidiga barndom ungefär följande:

1. Översvämning
En gång när mamma och jag kom hem från dagis så var det vatten i hela lägenheten. Mamma blev alldeles spänd. Lämnade ner mig hos Bergmans och försvann. Det var intressant. Jag minns egentligen inget mer, kranen i köket hade varit på hela dagen har jag för mig. Har för mig att vi fick byta golv men jag vet inte riktigt.

2. Gardiner i vardagsrummet
Jag minns (pappa kommer att skämmas nu) att jag snöt mig i gardinerna i vardagsrummet. Jag har ingen aning om varför jag gjorde det men jag trodde att det inte skulle märkas. Ingen sade någonsin något heller. He he. (Det var innan jag fyllt 6 antar jag eftersom det var i lägenheten.)

3. Dagis
Vi brukade leka Pippi Långstrump, Tommy och Annika på dagis och jag fick vara Tommy. Det var väldigt förödmjukande. På senare tid har jag lärt mig att hålla mig framme bättre och välja tidigare.

4. Nicke
Vi hade en hund som hette Nicke. Honom minns jag tydligt. Han var snäll och mjuk och jättefeg och lite tjock om jag inte minns helt fel. Nicke brukade försöka leka med farmors hund Buster som hatade mesiga knähundar som Nicke. Buster provade att morra vilket var lönlöst och nafsade därefter Nicke som skrek upprört och ställde sig i ett hörn och darrade. Därefter fick Buster vara ifred.

5. Bubblan
V hade en grön Saab 99 GL Super Automat. Den var toppen. På den tiden kunde man ligga i baksätet och sova hela vägen till landet i Nora. Jag gillade den bilen, den brummade och det var varmt och jag fick ha kudde och täcke i baksätet. MEN! Plötsligt en dag har pappa köpt en ny bil. En beige bubbla 1303 om jag inte minns fel. Den var trång och bullrig och obekväm och jag gillade den INTE. Pappa var nöjd, den kom från en tant som haft den hela tiden och knappt kört den har jag för mig. Jag blev aldrig sams med den, man fick inte plats att ligga i baksätet och den lät som ett tröskverk. Jag har liten eller ingen (det där är en rak översättning jag inser det) förståelse för bubblaälskare (sorry Ylva och Katarina). Den är överskattad. Jag blev tacksam när pappa bytte den till en Volvo 244 DL. Den var fyrväxlad och ingen rivstartare direkt men stor nog.

6. Sveriges magasin
Det fanns ett TV-program som hette Sveriges magasin. Där fanns Drutten och Jena. De hade någon form av orkester också med en dirigent (undrar om det var det han var) som hette Anders någonting. Jag gillade honom. Så mycket att mamma hjälpte mig att skriva ett brev till Sveriges Magasin där jag fick berätta att han var jättebra. Han svarade aldrig. Det var lite sorgligt men den som blev argast var nog mamma.

7. Vedhuggning
På somrarna blev jag avsläppt hos farfar och farmor för lite landetsemester. Det var härligt. Farfar hade skola med mig och min kusin en timme om dagen. Vi fick gå ut i skogen och titta på myror och blad och träd och fick t o m läxa. Det var ungefär den kommunikation vi hade med farfar. För övrigt stod han mest vid vedkubben och högg ved. Det ekade i skogen. Farfar hörde lite dåligt så när vi skulle äta så skrek farmor så det ekade över nejden:
- NISSE DET ÄR MAT.
Det fungerade ibland. Vissa gånger fick hon skrika igen.
- NISSE! DET ÄR MAT.
Några år senare köpte hon en kobjällra. Den hörde han.

Jahaja, det var allt för idag det. På återhörande från Nostalgimagasinet.

1 kommentar:

Katarina sa...

Ingen förståelse för bubblaälskare? Och jag som alltid trott att du är en av de få som verkligen förstår mig...

Och för övrigt valde jag ju till syvende och sist inte någon bubbla. Men Volvo kanske är lika illa?