måndag 29 december 2008

You are a fantastic runner


Stod det på Wii-spelet nyss. Erik har upptäckt löpningsfunktionen i vårt Wii fit. Ronnie och jag kör mer slött på olika former av balans men Erik förvandlas till en liten glatt hoppande furie så fort han får tävla med Wii.

Han började med att fråga mig om jag vill göra dubbeltävlingen med honom. Det hela går ut på att vi springer på stället med var sin fjärris i bakfickan och spelet uppfattar varje steg och skickar fram ens lilla gubbe på skärmen. Under tiden dyker det upp andra gubbar och element som springer om en och retar upp ens tävlingsnerver lite. Det fungerar helt osannolikt bra på Erik som sprang som en duracellkanin (för att använda Ronnies uttryck) i tre minuter. Under tiden försökte jag hålla jämna steg och efter tre minuter var jag helt utmattad och behövde sätta mig.

- En gång till! Sade Erik direkt efteråt och sprang allt vad han kunde tre minuter till, därefter fick han Ronnie att springa med honom och nu berättade spelet att han låst upp en joggingrunda på 10 minuter.

- Du har fått en ny spelvariant, sade jag utmattat till en lätt svettig Erik som såg superglad ut. Det är en joggingrunda. Man skall jogga lungt - dvs springa långsamt - i 10 minuter. Det är lång tid älskling, lade jag till. Nervöst.

- Jaaaa! Sade Erik, det vill jag.

Sagt och gjort, raringen sprang hela 10 minuter inför sina föräldrars förskräckta men hänförda blickar. Han blev svettigare och svettigare och röd i ansiktet men inte skulle han sluta inte.

- Ta det lugnt! Sade jag var 30 sekund utan minsta resultat.

Ibland blev han omsprungen. Hänfört tittade Erik på gubbarna på skärmen och sade:

- Dom tror att jag springer långsamt, jag skall visa dom och därefter löpte han på. Spelet sade också åt honom att han skulle springa långsammare.

10 minuter senare så hade han sprungit nästan 5 km enligt Wii. Därefter kom poängen och kommentaren "You are a fantastic runner". Dessutom fick han fyra stjärnor. På första försöket. Ingen av oss andra har fått fyra stjärnor på något spel. Inte ens på Yogaövningarna :-).

Notera svettig glad Erik framför resultatet:

1 kommentar:

Anonym sa...

Heja på Erik. Du är bästa springaren.
Kram från farmor