söndag 7 december 2008

Smaka

Idag har vi gjort hemgjord apelsinjuice. Det var en ganska stor händelse. Det började med att jag och Douglas pressade ett par apelsiner imorse vilket skapade viss avundsjuka i de yngre leden. Detta resulterade i sin tur i att vi köpte 2 kilo apelsiner på eftermiddagen och pressade dessa med minutiös rättvisa med hjälp av Douglas, Erik och Johan. (Vi har en ofantligt gammal elektrisk juicepress som jag och pappa pressade apelsiner på när jag var lika liten som Douglas.)

I vilket fall som helst så har Erik smakat apelsinjuicen flera gånger och t o m sagt att det var gott, även om han fick en väldigt ledande fråga från idolen - storebrorsan.

Nåja, under middagen så säger Johan: jos, jos, jos och pekar på apelsinjuicen.
Jag hade försökt tidigare så nu gav jag honom mitt eget glas och frågade om han ville smaka.
Det ville han.

Från höger kommmer då Eriks glas farandes mot mig.

- Vill du smaka? Sade Erik snällt.
- Javisst säger jag och spelar med (jag gillar inte äppeljuice men vad tusan).

Jag tar en klunk.
Erik frågar exakt samma smak som Douglas just har frågat Johan.

- Var det gott?
- Jadå säger jag.
- Det gjorde inte ont? Säger Erik?
- Ont? Säger jag förvirrat. Det var ju bara äppeljuice.
- Ja, säger Erik, det var inga blubblor.

Det tog några sekunder att koppla, sedan mindes jag. Erik smakade jordgubbscider igår. Douglas drack den i extas men Erik gillar verkligen inte kolsyra. Han upplever att det gör ont.

Det är intressant hur man uppfattar saker ändå.

Inga kommentarer: