söndag 21 december 2008

Julstämning

Just nu väntar vi på att Douglas skall somna. Jag försökte lägga honom redan vid halv nio men han protesterade ganska tydligt.

- Men, sade Douglas, det är ju inte skola imorgon.
- Nej, sade jag, men vi måste varva ner nu och de små skall gå och lägga sig.
- Men, sade Douglas igen - måste jag borsta tänderna och klä av mig och så?

Jag tvekade, anledningen till denna aningens tidiga läggning är att vi skall slå in julklappar snart och vi måste ju troligtvis upp sex eftersom någon oftast vaknar då.

- Nja, sade jag, men du kan ju gå och läsa i alla fall?
- OK, sade Douglas, då hämtar jag min bok och läser i vardagsrummet.
- Men, sade jag förvirrat (Douglas gör ju nästan alltid som man säger) kan du vara snäll och läsa i sängen.

Han såg lite sur ut och gick och läste. Jag fick dåligt samvete.

Nu är alla på plats i alla fall och snart skall vi upp på vinden och hämta paket som skall slås in. Granen är på plats, Ronnie sitter brevid mig och luktar nybadad och livet känns riktigt fint.

Inte illa.

Inga kommentarer: