torsdag 20 september 2007

Grisfoder mot mjölkstockning...


Återigen så har Johans matförråd känts som en påse M-kulor. Det är fruktansvärt och smärtsamt och superirriterande och man går omkring konstant irriterad och grinig och vill vara ifred och är rädd för bebisen som både är räddningen och hotet på en gång.

Nåväl, frågade vad jag skulle göra på BVC och blev skickad vidare till AmningsmottagningenBB. Träffade en av de första riktigt behagliga rådgivarna inom området som jag träffat. Hon är i och för sig den första men hon vinner också i kategorin "samhällets hjälp till nyblivna mammor". Lugnt lyssnade hon på mig, tog lite prover och bad mig mata Johan medan hon såg på. Det gjorde jag. Undret inträffade. Uppenbarligen förstod han att han var framför en expert och skärpte till sig och sög rent kan man säga. Inte en klump när han var klar. Generat så gick jag därifrån och kände mig som en idiot. Har haft ont och smärtor i veckor och när jag går dit så löste det sig bokstavligt talat direkt.

Det här är sådant som händer sade hon, du kan prova SPC-flakes - det ger man till grisar i deras foder för att inte de skall få mjölkstockning för då dör de, sade hon. Jaha sade jag. Det förstås, att dö av mjölkstockning är ju lite värre än att ha ont. Det är processad havre sade hon, lantmännen tar fram den och den säljs på apotek. Fungerar bra mot tarmsjukdomar också. Du använder det som musli ungefär. Blandar ner lite i yoghurt.

Sedan berättade hon en historia om en som hade åkt till lantmännen och bett att få grisfodret direkt för att SPC-flakespaketet på Apoteket är rätt dyrt. De hade avrått personen från att använda det på sin dotter då det inte var lika rent.

Sagt och gjort, jag åker hem och köper SPC flakes. Några timmar efter hemkomsten - dvs igår har jag VÄRSTA mjölkstockningen igen. Jätteont och igensatt och tillbaka i supergrinig självömkandeläget.

Provade några - de smakar APA. Fick kväljningar. Ronnie provade några - han såg helt oberörd ut. Hans syrra provade - hon såg också oberörd ut. Men de smakar verkligen hö - som riktigt överkokt träig broccoli. Provade både med mjölk och som gröt men det blev bara värre. Fick spotta ut för att överleva.

Idag har jag köpt tre sorters extra smaksatt yoghurt för att försöka få ner dem och det fungerar och över alla under så har klumparna gått tillbaka. Vem vet, min man kanske får tillbaka sin trevliga fru så småningom.

Inga kommentarer: