söndag 22 februari 2009

Vad betyder sen?

Mamma, får jag spela Super paper Mario? Sade Erik när jag höll på att göra mig iordning imorse.

Han hade fått spela en stund, kissat på sig och därefter fått spelet avstängt. Därefter hade han väntat ungefär 10 minuter, hjälpt mig och baka muffins och nu var det dags igen. Spela spela spela.

- Nej, sade jag, du har spelat tillräckligt.
- Men jag vill spela, sade Erik, utan att låta sig nedslås.
- Nej, sade jag, du har spelat nu och du får inte spela mer nu. Gå och lek något istället.
- Men jag vill spela, sade Erik. Får jag spela Super Mario Galaxy då?
- Nej, sade jag, lite mer bestämt (läs lite irriterat) nu, du får spela sedan!

- Mamma, sade Erik. Vet du vad sedan betyder.
Jag sade ingenting, väntade bara.
- Det betyder att man inte får spela nu och sedan måste man klä på sig och gå och så får man inte spela.
- Nehej, sade jag. Avväpnad. När vi kommer hem kan du få spela, om du äter ordentligt, precis som vanligt.
- Jag vet. Sade Erik, han säger det mycket nu. Med en lätt nedlåtande ton. Hans integritet börjar bli tydligare. Ingen skall bestämma över honom inte.

Inga kommentarer: