tisdag 17 februari 2009

Dialog i baksätet

Erik har börjat med att vara lite "vuxet nedlåtande" mot Johan. Han växlar mellan att ryta Neeeeeeeejjjjj Johan, när Johan stänger av TV:n som Erik spelar på eller gråta: Neeeeeejjjjjj, Johan stängde av Teeeeeveeeeen. (Ropat till oss.)

När inget han själv håller på med håller på att förstöras så kan han låta lite mer som en vänlig översittare. Storebror till lilelbror så att säga.

Vi satt i bilen på väg till dagis igår morse varpå jag hör Erik från baksätet:

- Nej men Johan (vänlig översittarton), sådär får man inte göra.

Jag tittade i backspegeln, Johan gjorde inget, Erik satt och gungade demonstrativt i stolen för att visa på Johans grymma brott.

Johan såg irriterad ut. Därefter säger han i jättehög och tydlig coh kraftfull ton:

Sluta Ejit! (Ejit = Erik)

Jag lade mig i diskussionen:

- Erik, du behöver inte säga till Johan om han inte gör något elakt eller farligt, det är mitt och pappas jobb. Tänk på vad du själv gör istället.

Erik blir tyst. Förmodligen irriterad. Någon sekund efteråt så säger Johan något som jag inte uppfattade. Det lät ungefär så här:

- Eja Ova, Eja Ova.

Insåg sedan vad han sade, han sade Heja Johan, flera gånger. Jag kunde knappt hålla mig för skratt. Vilken liten räv han kommer att bli.

Sedan sjöng vi Rockstar med Pink.

Inga kommentarer: