söndag 6 februari 2011

Att gräla med en katt

Ronnie och jag och Cayenne har en pågående strid. Den går ut på att Cayenne går in i badrummet när vi inte är där - sätter ner tassen i govbrunnen och rycker loss den. Samtidigt så lossnar röret från badkaret och så är hon nöjd.

Det här händer kanske 4 gånger i veckan. Det retar gallfeber på mig. Ronnie som inte är lika lättretad går och sätter ihop allt igen och gosar med sin lilla favvokatt.

Jag har försökt undvika händelsen sedan i fredags genom att hela tiden stänga stora toaletten men idag hade jag bara varit därifrån i fem minuter när jag går in på toaletten och ser brunnslocket ligga på golvet och röret ligga brevid.

Jag tittar ut från badrummet och vem smyger omkring där om inte Cayenne. Irriterat hämtar jag in katten, ställer ner henne vid brottsplatsen och börjar berätta för henne att hon inte får göra det där mer. Hon försöker undvika mig så jag lyfter upp henne över huvudet så att hennes ögon mötte mina och fortsatte gräla. (Jag var grinig och trött.)

Hon blir omgående rätt besvärad och börjar åma sig för att komma loss - när jag är på väg att sätta ner henne så händer det. En av hennes klor landar på mitt öga. Det är ingen attack på något sätt - bara en besvärad katt som vill ner. Lite samma läge som när Ronnie klipper hennes klor.

Det hugger till lite. Så jag kollar mig i spegeln en halv minut senare. Inser att jag blöder från ögonlocket. Det är fem minuter till barnkalaset som ungarna skall till. Så jag förbannar min egen dumhet och sätter mig med en bomullstuss och baddar ögat. Inser att ungefär 3 mm * 1 cm är rött och har svullnat. Försökte låta bli att blinka när jag lämnade barnen och har sedan ignorerat det hela dagen.

Men - jag har fortfarande världens märke över ögat. Ett litet hål från en kattklo och en blåtira som är tydlig men väldigt begränsad i omfång.

Vete fasiken hur jag skall dölja det här imorgon men jag blir så irriterad över min dumhet att jag får skratta åt det.

Ronnnie får komma hem snart. :-)

3 kommentarer:

Svärmor sa...

Naturlig ögonmakeup.

Malin D sa...

Mm - synd bara att den är på fel sida av ögat - hade det varit på andra sidan så hade jag sluppit sminket där.

Katarina sa...

Att gräla med en katt verkar ha ännu mindre chans att ge det utfall man önskar än att gräla med en karl...