onsdag 9 december 2009

Tvål


Igår kväll när jag tvättade händerna så slog det mig att tiderna har förändrats. När jag var liten så var tvål inte samma sak som den ser ut idag. Jag minns hårda runda eller fyrkantiga saker som låg och geggade eller var uttorkade och spruckna. Frågade maken om han också haft sådana eller om detta skedde någonstans mitt i vår åldersskillnad. Tydligen hade även Ronnie vanliga tvålar :-).

Det är lustigt när man rotar fram ett minne - då minns man flera saker. Min mammas favorit var Rexona fresh - det var någon form av blå och turkosrandig tvål som såg lite tuffare ut än vissa andra. Själv gillade jag Lux vit tror jag.

Minns också farmors utedass där det alltid låg en Bliw. Det var väl i princip den enda flytande tvål som fanns. Brukade sitta där och sakna något att läsa och ägnade tid åt att försöka lära mig hela texten på blivtvålen utantill. Kommer ihåg lite:
Bliv, mild mjuk och behaglig, alltid lika fräsch... men det stod lite mer - något om storlek och innehåll gissar jag..

Morfar hade spanska tvålar på gästtoaletten. De med svart omslag och en dansande spanjorska på utsidan.

Mina barn har nog aldrig sett en vanlig tvål. Måste köpa några och introducera dem till hur det var när mamma var liten :-).

3 kommentarer:

Lillemor sa...

Vilka nostalgiska trippar du skickar en på. Minns också Rexona tvålen som såg ut att vara randig. Den spanska tvålen hade alltid min mamma med sig hem från Spanien, den hette Maya tror jag. På min farmors dass fanns det alltid en massa Hemmets Veckotidning att läsa. Kram

Paulina sa...

Min pianolärare hade ett snäckformat fat fyllt med snäckformade tvålar. Hon hade också ett luddigt tygöverdrag på toalocket..
Barnängen och Lux förekom hemma. Ibland fanns även gigantisk tvål med ett litet rep som man hängde på duschen.
Vet att en del hade en specialtvålhållare med en magnet. För att fästa tvålen pressade man ner en kapsyl i tvålen. Då hängde den där och man slapp en slabbig hal tvål. Såna kan man nog inte få tag på nu ;)
Jag har faktiskt en Mayatvål i strumplådan, de luktar så gott.
Skulle nog kunna skriva en uppsats om detta, tack för att du påminde mig om gamla tider Malin!

Malin D sa...

Ja just det! Både snörtvålen och magneten hade jag glömt men nu sköljer de tillbaka in i minnet.

Och nu kommer jag plötsligt ihåg att figurformade tvålar var ett enkelt köp på femman och tian - t ex en jultomtetvål eller en princesstvål. Det var tider det :-)