tisdag 1 november 2011

Månadspeng - ny månad

- Mamma, imorgon är det ny månad, sade Erik igår kväll. Då får jag 80 kronor och Johan 60 och Douglas får 130. Och när jag fyller år får jag 90 kronor.
- Javisst, sade jag, men det är ett tag kvar till juni när du fyller sju.

Idag hade vi utdelning. Johan fick sina 60 och Erik fick en hundralapp för jag hade ingen växel.

- Du får ge mig 20 kronor när vi kommer hem, sade jag.
Erik såg mycket förvirrad ut. Ge tillbaka pengar?
- Men om du skall ha 80, sade jag och får 100 kronor istället så har du fått 20 kronor för mycket så då får du ge mig 20 kronor. (Rätt skall vara rätt.)
Han såg förvirrad ut igen - eller tänkande kanske.
- Jag har en annan lapp, sade han och klämde på hundralappen. Det är den enda lapp jag har.
- Så, om du skall ha 80 kronor och har fått 100 - hur mycket skall du ge tillbaka för att ha fått 80 kronor? Sade jag.
- 80? Sade Erik.

Ronnie och jag dribblade med detta en stund och till slut var vi alla överens.  Därefter gick vi till två leksaksaffärer och plötsligt hade Erik inga fikitiva 80 kronor utan en hel brännande hundralapp i fickan.
- Men du har inte 100 kronor sade jag, du har 80. 20 kronor är mina (jo jag vet - jag låter gneten som bara den men han behöver lära sig lite om intäkter och utgifter).

Erik insåg sedan att Johan kanske hade lite, så han började försöka få Johan att investera sina pengar istället. Då tog mamma och pappacensuren vid. Johans pengar rår Johan över.

Till slut så kom vi hem. Utan att några pengar hade använts. 2 minuter senare kom Erik in i köket.

- Här är dina 20 kronor mamma, sade han och gav mig en bunt med mynt. Det var 1 tia och 10 övriga mynt. Närmare bestämt 9 enkronor och en femkrona.
- Det är för mycket älskling, sade jag. Det här är en femma, du skall ha fyra kronor tillbaka här.

Sedan gick min unge krösus in på sitt rum och räknade sina två lappar och fyra kronor. De kommer nog att vara spenderade på en film inom kort. Eller möjligen så kanske han kan spara och köpa en "Beyblade Metal Fusion" som han önskar sig. Men den kostar hela 179 kronor och dit räcker inte finanserna denna månad. Kanske nästa om han lyckas hålla investeringarna nere.

Inga kommentarer: