måndag 7 november 2011

Framtand nummer 2 borta

Eriks andra framtand har nu varit ordentligt lös i några dagar. Han har stolt visat upp att han kunnat vicka på den men denna gång var det svårare att få loss den.

- Mamma, sade han, jag har en ide. Vi kan knyta ett snöre runt tanden och sedan knyta den runt en dörr och stänga dörren så kommer den att åka ut.
- Hu, sade jag och rös till.
- Vågar du inte titta då? Sade en överlyckling Erik över att kunna skrämma mamma.
- Nja, sade jag, det beror nog mest på hur du ser ut när det händer, sade jag. Ser du modig ut så går det bra.

Han gick och berättade samma sak för pappa och nu övergick vi från ord til handling. Ronnie gick och hämtade fiskelina och knöt en ögla och förde in den runt Eriks tand. Erik såg hela tiden glad och modig ut och ropade på Johan för att han skulle se.  Jag kände mig lätt illamående.

- OK, sade Ronnie. Nu rycker jag. Därefter ryckte han till och tanden flög ut i en hissnande fart. Erik såg chockad ut, sade aj men återfann sig snabbt. Han blödde rätt rejält så vi fick placera rätt mycket papper framför munnen på honom.

Vi behövde tanden. Tandfen måste ju ha något att byta ut mot pengar. Vi letade i 20 minuter i hela köket men den är fortfarande borta.

- Tandfen har nog redan varit här, sade jag efter 20 minuters uppgivet letande. Hon kanske har tagit tanden.
- I wish I had some money to plant somewhere then. Sade maken.

Jag gick och hämtade en 10:a och lade under diskmaskinen.

- Har du sett om tanden är under diskmaskinen? Sade jag till Erik. Han gick genast till tvättmaskinen. Efter fem minuters förklarande att diskmaskinen inte är vare sig tvättmaskinen eller diskhon så fattade han och böjde sig ner.

- Det är en peng här! Sade han glatt.
- Så bra, sade maken och jag, då har nog tandfen varit här redan.
- Jag ska räkna mina pengar, sade Erik och sprang iväg.

Slutet gott allting gott. Nu har han bara 30 kronor kvar till en Beyblade Metal Fusion.

Inga kommentarer: