onsdag 23 november 2011

Julfunderingar

Häromdagen så frågade vi Erik och Johan igen vad de önskar sig och vad de tror att Douglas önskar sig. Johan trodde att Douglas nog önskade sig något att äta och Erik kom inte på något men själv önskade han sig Beyblade som vanligt.

Något annat då? Sade vi.

- Jag vet! Sade Erik. Jag önskar mig en tusenlapp.
Ronnie och jag tittade på varandra.
- Det är rätt mycket pengar älskling, sade jag. Det är en kreativ önskan onekligen men jag tror att du får sätta ner ribban en aning.
Erik såg inte nedslagen ut för det.

Igår så satt jag och Johan och tittade i en av de mängder av leksakskataloger som delats ut i brevlådan senaste tiden. Erik gjorde läxan och skrev "SYTT EN KUDDE" i rutan för vad han gjort  bra den här veckan i skoldagboken.

- Har vi råd med den här? Sade Johan och pekade på en Ninjago Lego låda för 59 kronor.
- Ja, du har råd med den, sade jag.
- Få se! Sade Erik och glömde bort läxan. Jag har också råd med den, sade han sedan. (Han är nog lite uppretad över att Johan har en aning mer pengar än vad han själv har då Erik har köpt saker för sin månadspeng men inte Johan.)
- Jag tycker att du skall vänta med att köpa saker nu, sade jag till Johan. Vem vet vad tomten har fixat för saker till julen. Tänk om det finns just en sådan nedpackad till dig?

Johan var tyst en stund.

- Det är tomten som köper alla presenter, sade Johan.
- Jaha? Sade jag. Köper han presenterna? Var får han alla pengar ifrån då?
Johan slog ut med händerna i en "jag vet inte" gest.
- Kanske från tomtemor, sade Erik frånvarande, medan han skrev.
- Ja, sade Johan, kanske från tomtemor.
- Var får hon pengarna ifrån då? Sade jag.
- Från tomtenissarna, sade Erik.
- Men var får de sina pengar ifrån? Sade jag som tyckte att det hela var mycket spännande.
- Från tomten, sade Johan.

Därmed var ringen sluten och vi återgick till annat.

Inga kommentarer: