onsdag 2 november 2011

Ingen mössa

12 grader dygnet runt är på sätt och vis en mild och fin väderlek. När det gäller att klä på små barn inför dag på skola och dagis så är det ett rätt irriterande väder.

Det innebär att det uppstår en diskussion om vad man ska ta på sig varje morgon. Ska man ha vinterjackan eller höstjackan och om man har höstjackan hur mycket ska man ha på sig under? Måste man ha möss? Vilka skor skall man ta? Måste man ha vantar?

Vid varje sådan diskussion slutar all verksamhet att fungera. Inget barn klär på sig medan man diskuterar saken. Oavsett om frågan berör en eller inte så måste man unisont lyssna och delta i debatten.

När jag lämnade in Johan idag (skjutsad av Ronnie då jag åker tåg just nu) så upptäckte jag - på dagis att han inte hade någon mössa på sig. Hade inte en tanke på det hemma. Rotade igenom lådan som innhåller två halsdukar, någon vante, massa extratröjor men inte skymten av mössa.

Gick in i bilen igen och såg att inte heller Erik har mössa på sig.

Då uppstår frågan. Måste man ha mössa när det är 12 grader? Det är inte superkallt. Just nu har jag ständigt dåligt samvete för att ungarna är för kalla eller för varma. Har hittat minst tre gamla och köpt fyra nya mössor men ändå lyckas man inte få med dem till dagis. De skulle kunna ha försäljning av vantar och mössor på dagis.

Snart är det vinter. Det blir bra. Då märker man snabbt vad som är glömt. Får lägga ett lager mössor och vantar på dagis nu och räkna varje måndag.

Har jag mössa på mig? Eller vantar? Nej. Men prylarna är med. En telefon, en dator, två usb-minnen, en telefon som skall till helene. Hörlurar och nutrilettbar är med och sladdar. Sladd till telefonen, sladd till datorn. Det är vuxenvantarna det.

Inga kommentarer: