måndag 7 november 2011

The return of Ögondoktorn

Nehepp - inte heller efter bredspektradroppar så blev jag bra i ögonen. Har vaknat varje morgon med mystisk känsla i ögonen och längtat efter att få tvätta dem och varje kväll har jag haft huvudvärk och känt mig som om insidan av ögonlocken varit gjorda av grovt sandpapper. Man kan inte säga att jag varit fullt så uppmärksam på min älskade man som han skulle önska.

I vilket fall som helst så begav jag mig missmodigt till doktorn för tredje gången i fredags och lämpade barnen hemma hos pappa och Gun.

Efter att ha väntat i nästan 2 timmar fick jag träffa doktorn (en ny) som lyssnade snällt, tittade på de tidigare anteckningarna i deras dator och undersökte mig. Noggrant. Hon hällde i droppar och bedövning och vände på ögonlocken och tog någon form av prov och mätte trycket i ögonen.

Därefter tog hon bort apparaten från mitt ansikte och sade:

- Du har inte någon ögoninflammation längre.
- Nehej, sade jag (i ynklig lite desperat ton)
- Du har inte något gult sekret, sade hon.
- Nehej, sade jag, men varför har jag så ont då?
- Ja, jag ser att du har en infektion (eller inflammation jag kommer inte ihåg vilken av dessa jag hade och inte hade) och det kan vara allergi eller så har du fått en reaktion på de mediciner du har fått. Det är vanligt. Sade hon i avslutande ton.
- Men, sade jag? Vad ska jag göra då?
- Jag skriver ut kortisondroppar till dig, sade hon. Du skall ta 2 droppar om dagen i sju dagar och därefter 1 om dagen i 3 dagar och därefter kan du prova med de allergidroppar som jag också skriver ut om det inte har gått bort.
- Va? Tänkte jag. Vad sade hon egentligen? Men jag sade inget. Jag ägnade närmaste minuten åt att försöka få ihop droppar och dagar och mediciner.
- Du behöver något som dämpar reaktionen i ögat, sade hon.
- Jaha, sade jag. (Talför som alltid.)

Därefter fick jag ett pappersrecept (för första gången av dessa tre) och gick ner till apoteket och hämtade ut mina kortisondroppar. Har nu lydigt tagit dessa sedan i fredags och miraklet har inträffat.

Jag kan använda ögonen igen utan att en direkt huvudvärk inträffar. Jag känner mig snällare och gladare än på flera veckor.

Inga kommentarer: