söndag 16 oktober 2011

Jobba helg

Jag behöver jobba och nu är det högsäsong. Alltså sitter jag här och försöker koncentrera mig samtidigt som jag lyssnar på maken som klipper gräset i höstsolen.

Det går långsamt framåt, med betoning på långsamt men åtminstone så rör det på sig.

Jag har mutat barnen. De ser på film och äter popcorn och verkar nöjda. Själv vill jag bara äta just nu (vilket är en återkommande känsla när jag har svårt att få tankarna att vara kvar på rätt ställe). Jag sitter och tänker på cashewnötter och popcorn och att jag kanske kan smyga till mig en mums-mums från köket snart. 

Försökte lugna denna intensiva "få upp blodsockret snabbt-hunger" med ett päron för ett tag sedan. Det fungerade ungefär lika bra som att äta en isbit. Känner mig inte ett dug mättad. Men jag ska försöka stå ut. I alla fall i fem minuter till.

Douglas provade vårt EA Active spel igår. Han har tjatat länge. Jag tror att han vid sina nästan 12 år har blivit lite kroppsmedveten och kanske känner att han måste träna något. Så han fick köra ett träningspass.

- Hur länge håller man på? Sade Douglas igår en stund innan han satt igång.
- En kvart ungefär, sade jag.
- En kvart? Sade Douglas. Tänk er också följande utseende: Höjda ögonbryn, lätt förvånat aningens nedlåtande uttryck.
- Ja, klarar du det? Sade Ronnie.
- Det är väl klart att jag klarar en kvart, sade Douglas och såg nästan stött ut.

Jag gick ner till sovrummet (där Kinectet står) och tittade på när han tränat i kanske 10 minuter. Han var högröd i ansiktet och försökte hänga med i "v-crunch" och annat. Han var också helt genomblöt i håret och såg envis (och kanske lite olycklig) ut. (Precis som jag och Ronnie också brukar se ut när vi stått där en stund.) I 18 minuter och under hela sessionen så kämpade han vidare.

När vi efteråt satt i köket och fikade så frågade han om han kunde väga sig och se om han gått ner något. Det fungerar inte så, sade jag. Du blir bara starkare. Man måste träna som aldrig förr för att gå ner i vikt av träning.

Får se om han vill prova sitt nästa pass idag. Vi kommer inte att påminna honom och han har grym träningsvärk :-).

4 kommentarer:

Katarina sa...

Men Douglas kan väl omöjligt behöva gå ner i vikt?

Katarina sa...

PS

Tråkigt att du måste jobba på helgen.

Malin D sa...

Nej, han behöver inte gå ner i vikt. Han är bara i någon form av växtfas just nu och växer åt lite olika håll kanske. Tror väl mest att det handlar om att vara nästan 12 år och försöka hitta sin identitet. Han fick bara träna för att han tjatat i nästan en månad om att prova.

Katarina sa...

Att han vill träna är ju toppen. Att han ville se om han gått ner i vikt var väl lite mindre toppen.

Klart grabben ska få träna! Ger styrka, kondition och koordination ju.