söndag 4 oktober 2009

Tonåringar

Ronnie kom förbi och viskade att jag skulle titta på en sak imorse. Han pekade in i Douglas rum. Erik låg på mage på mattan och spelade spel och såg ut som en tonåring på en gräsmatta. (Douglas nya ryamatta är olivgrön.)

- Erik tittade upp och såg glad ut, han spelade racingspel.
- Du ser ut som en tonåring, sade jag glatt.

Erik har på senare tid börjat ta det typiska storasyskonets roll och börjat skvallra på Johan och dessutom dela ut förmaningar inför oss för att visa att han har koll till skillnad från hans oinsatta lillebror.

- Lägg av nu Erik, sade jag, varken du eller Johan har några barn än och det är jag och pappa som är föräldrar. När ni blir stora så kan ni skaffa egna men ni får gärna vänta tills ni är 26 eller 27 eller så.
Jag vände mig till Erik.
- Vill du ha egna barn när du blir stor?
- Ja, sade Erik.
- Kanske skaffa några egna små Erikar? Sade jag.
- Neeej, sade Erik. Jag vill ha riktiga barn. Tjejer och killar och tonåringar. För jag är ju tonåring.
- Nja, sade jag, man blir tonåring när man är 13 år och du har 9 år kvar.
- Men jag ser ut som en tonåring, sade Erik nöjt.
- Absolut, sade jag.

Inga kommentarer: