söndag 4 oktober 2009

Det lyser i träden

- Mamma, träden lyser, sade Erik när vi åkte förbi utanför Heron City nu ikväll.
- Ja, sade jag, de har virat lampor runt träden så att de skall lysa fint nu när det är mörkt.
- Hur då? Sade Erik
- Man kan säga att de sitter lampor på långa band som de virar runt träden, sade jag och insåg att det kanske inte låter helt självklart för en fyraåring.
- Marie, brukar också sätta upp gula grejer när vi är i skogen, sade Erik.
- Jaha, sade jag - är det band hon sätter upp?
- Ja, sade Erik, det är band. Det är för att man inte skall gå för långt bort.
- Nehej, sade jag.
Erik fortsatte glatt.
- Man får inte gå för långt bort för då kommer det vilda djur och äter upp en och sedan är man död.
- Jaha, sade jag, vad är det för djur?
- Det är lejon, sade Erik, stora lejon som är farliga och äter upp människor. Men de äter inte vuxna.
- Äter de bara barn? Sade jag.
- Neheeeej, sade Erik och skrattade, lejon finns ju inte på riktigt.
Därefter fortsatte vi in på lejon och elefanter och flygplan.

Inga kommentarer: