lördag 24 oktober 2009

Arbetsskada

Jag höll kurs igår, på en anrik advokatbyrå på Skeppsbron. Allt var precis som vanligt tills jag vid fyratiden skulle gå därifrån. De har stilig inredning. Stentrappor, valv och sjöutsikt. På vägen ut så är det ungefär fem steg ner till den enorma järndörren vilken föregås av en dubbeldörr i glas som öppnas automatiskt.

Jag tog några raska steg ner och insåg inte att jag glömde det sista så jag gick rakt ut i luften och var på väg att falla som en fura ut i gamla stan. Tog tag om det första jag nådde vilket var den exklusiva självöppnande glasdörren med kanter i stål.

Återfick balansen genom att hänga mig upp men kände att något kändes skumt. Fingret gjorde ont. Tog ett steg ut och tittade ner på handen. Mitt högra ringfinger hade en tydlig skåra på en dryg centimeter ur vilken blod mer eller mindre pulserade fram. Jag övervägde i två sekunder - gå vidare eller gå tillbaka in. Insåg att jag inte hade en chans att få såret att sluta blöda utan hjälp.

Gick tillbaka upp till receptionen för att få hjälp. Den vänliga tjejen såg lite frågande ut. Jag öppnade munnen och sade:
- Jag råkade halka i trappan och skar mig på dörren. Visade upp handen - handflatan började fyllas med blod. Jag hörde på rösten att jag darrade och kände mig både hjälplös och irriterad över att stå och blöda hos en kund,

- Oj, sade hon nervöst, du behöver nog plåster.
- Mm, sade jag, eller något mer.
- Vi går hit, sade hon och riktade mig mot gästtoaletten i närheten.

Vi gick dit, den var låst.
Jag insåg att jag var tvungen att hålla emot med nästa hand. Blödde nu i hela handflatan och ner i andra handen och det började droppa ner på stengolvet i deras
garderobsområde.

Jag började känna mig yr och generad.

Hon sprang iväg för att hämta något medan jag väntade på toaletten där den riktiga receptionisten tydligen var. Uppenbarligen skulle denna kvinna ha mer koll
på var förbandslådan var.

Jag räknade bloddropparna på golvet - nervöst - helt själv i deras stora reception. Kom upp till 10 och längtade bort och hem och till doktorn på en gång.

Till slut öppnades dörren och samtidigt kom min första hjälpare tillbaka. Originalreceptionisten var mycket riktigt en duglig kvinna och skickade iväg den första tjejen igen för att hämta förband. De plåster som hon kommit tillbaka med innan räckte inte särskilt långt.

Hela garderobsutrymmmet förvandlades nu till en sjukstuga och hon hämtade raskt en av deras 20 staplade gästhandukar på toaletten för att täppa igen såret. Därefter klippte hon till en kompress och förband mig med gasbinda. Äntligen äntligen så stod jag inte och droppade på deras golv. Därefter tog hon raskt och tog ytterligare ett par handdukar och torkade deras golv och jag stod där med ett jättebandage redo för att lämna kunden :-).

Ringde Ronnie när jag kom ut, kunde nästan inte låta bli att gråta en skvätt. En aning yr tog jag mig till bilen och satte mig för att vila en liten stund.

Fick tillbörlig uppmärksamhet av barnen när jag kom hem. Ett gigantiskt bandage över hela fingret ger många intressepoäng. Erik hade också plötsligt gjort illa sig i fingret och berättade rövarhistorier om sina krigsskador.

Senare på kvällen provade jag och maken att ta bort bandaget för att kolla läget. Det var ett dumt drag. Det återgick genast till att blöda ymnigt varpå vi förband mig med ny kompress och massor av barnplåster vilket var det som fanns.

Snart dags att titta igen, Blöder det fortfarande blir det doktorn men det är nog lugnt.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Usch! Jag tycker nog att du ska gå till doktorn, eller en distriktssköterska kanske räcker.

PS
Jag svarade på ditt mail, men har inte hört något. Stressigt, eller tyckte Hotmail att mitt mail var Junk?

Anonym sa...

arbetsskada innan du slutar. Man vet aldrig, du kan få besvär senare som följd av skadan. Hoppas att det är bättre nu. Kram