torsdag 1 oktober 2009

Nytt väder

Det märks att Douglas börjar bli större. Han vill inte ha för varm jacka. Det är nog pinsamt på något sätt. Ju kallare man kan vara klädd desto mer tuffingpoäng. Kanske är det så att man om man är varmare klädd än polarna visar att man är styrd uppifrån. En slags tecken på någon som låter mamma/pappa bestämma.
Jag försökte få på honom en varmare jacka imorse. Han sade avmätt att han var nöjd med sin svarta visserligen fina men inte supervarma vårjacka.
- Men Douglas, den är kall, sade jag och försökte baxa på Erik hans varmare jacka och få Johan att sluta skrika att han inte ville ha någon annan jacka än den röda (som är kallast).
Douglas försökte låtsas om som om jag inte fanns.
- Jag har tagit ner en tjockare jacka från vinden, sade jag. Den är där.
Douglas försökte försvinna in i väggen.
- Men du har inte ens en tjock tröja under, sade jag vagt.
- Jag kan ta en, sade Douglas.
Fan, tänkte jag, det var ju inte det jag menade.
Försökte dra in maken i samtalet för att få medhåll men Ronnie hade annat att tänka på. Till slut blev det tjocktröja och tunnjacka. Inte lätt inte. Det var kallt idag.

3 kommentarer:

Katarina sa...

På sätt och vis tycker jag det är lite coolt att Douglas blir lite tuffare.

Jag menar inte kläderna, utan att han vågar ha en egen åsikt.

Fast jag antar att han kunde välja ett annat tillfälle. ;-)

Anonym sa...

lle frysa in hösten och svettas in våren. Förmodligen något gammalt ordstäv.
Kram från en annan farmor

Lillemor sa...

Början föll bort. Min farmor sa att man skulle frysa in hösten och svettas in våren.
Kram igen