onsdag 20 maj 2009

Silikonform

Vi har införskaffat en bakform i silikon som ser ut som en riddarborg. Tanken är att man skall vispa ihop en sockerkakssmet och svänga ner den i formen och efter 40 minuter i ugnen skall kakan släppa från formen utan att fastna och vändas upp till en fantastisk skapelse som alla imponeras av.

Det är själva idén.

I verkligenheten så hade jag och barnen en trevlig stund med gnabbandes över vem som skulle vispa och vem som skulle hälla och vem som skulle slicka skålen etc. men därefter så hällde vi i gemensam andäktighet ner smeten i formen och stoppade in den i ugnen.

40 minuter senare tog jag ut den.

1 timme senare skulle jag stjälpa upp den.

Flankerad av barn som otåligt ville se sitt slott lyckades jag mosa ut ungefär 20 delar sockerkaka och minst 20% var kvar i formen. Erik och jag åt lösa kakbitar. Johan åt ingenting. Douglas är hos mamma för tillfället.

Har surfat igenom hela webben efter råd och tydligen skall man:
A - diska den i varmt vatten innan första användning (väldigt varmt)
B - Smörja den med lite olja.

Hade sköljt den men inte smort den så vi får prova imorgon igen. Skam den som ger sig.

Inga kommentarer: