söndag 24 maj 2009

Krister

Vi satt och åt middag igår. Douglas, Erik, Johan, jag och maken. Det var trevligt. Douglas skall till Grekland på tisdag och pratar förståss om det en del. Han pratar också ibland om sin lillebror på sin mammas sida. Uppenbarligen väckte det någon form av avundsjuka hos Erik.

- Mitt barn, säger Erik plötsligt högt och tydligt. Vet du vad mitt barn gjorde?
Vi stannade upp. Intresserat.
- Ditt barn? Sade jag försiktigt?
- Mitt barn, fortasatte Erik glatt och gav sig in på en historia om vad hans barn brukade göra.
Douglas högg direkt
- Vad heter ditt barn Erik?
- Eh, sade Erik, och såg tänkande ut. Inte på något sätt nedslagen utan funderande.
Douglas föreslog några namn - i den allvetande storebroderns aningen nedlåtande ton.
- Heter han Johan?
- Nej, sade Erik.
- Heter han Douglas?
- Nej, sade Erik. Han heter... hm ..hm.
- Heter han Krister? Sade Ronnie.
- Ja, sade Erik, glatt (och kanske lite lättat) han heter Krister.
- Jag har faktiskt två Krister, sade Erik. Mina barn heter Krister.
Han berättade vidare om vad hans Krister och Krister brukade göra. Det var en lång historia. Jag var trollbunden. Han har fantasi för en hel arme. Det är så intressant med barnhjärnor.

Igår kväll åkte vi och grillade hos kompisar. På vägen hem utökades antalet till hundra miljoner Krister. Det är inte dåligt.

Idag har Erik uppfunnit en till mamma. Det inträffade när han satt och önskade sig allt i leksakskatalogen som landat i brevlådan. Erik vill nu ha en sparkcykel, en Ben 10 rockadocka och i ett Nintendo DS. Jag sade kallt nej.

- Erik, du har fått en cykel nu. Du får träna på att vara glad för det du har. Du har redan fått din stora present. (Han skulle bara veta vad som väntar på hans födelsedag!!!!).
Erik försökte berätta för mig att han kunde köpa DS:et själv. Han hade pengar.
Jag kontrade med att berätta att han förmodligen behöver spara i ett år till innan han kan det.
Då kom det:

- Min andra mamma, hon som flyger flygplan. Hon bor jättelångt borta och hon väntar på mig. Jag skall åka till henne imorgon.
- Jahaja, sade jag. Gör det du, så åker jag till min andra Erik. (Nej jag sade inte det, jag satt och såg snäll ut och gjorde chokladbiskvier men jag tänkte det.)

1 kommentar:

Lillemor sa...

Ja inte är det något fel på fantasin. Andra barn brukar ha låtsaskompisar, såsom "Molgan". Men det är klart att Erik ska ha barn.
Kram fr. farmor