tisdag 26 maj 2009

Resor

På sistone har Erik (som har helt enormt mycket plats i den här bloggen) varit lite nere. Hans favoritfröken Anna har flyttat till sin kille i skåne. 12 av den 17 eleverna i hans grupp på dagis skall börja "nollan" och det är mycket fokus på skolan. Förmodligen är hans liv en aning i gungning. Det märks på lite olika sätt. Han har fler "olyckor" än vanligt på dagis och hemma så vi tvättar mest hela tiden. Han är känsligare på kvällarna och är ibland lite låg. Det är ganska ovanligt för hans del och man märker att känslorna är i gungning ibland.

Vi borstade tänderna precis. Han visade ett sår på handen och berättade att Ville cyklat på honom på dagis så att han ramlade och grät och då kom Gustavs mamma och Ville bad inte om ursäkt.

Det är faschinerande vilka försvarsinstinkter de kan locka fram de små liven. Jag kände adrenalinet rusa upp.

- Är Ville dum mot dig? Sade jag försiktigt.
Erik svarade inte (usch)
- Men är han dum mot dig? Sade jag igen.
- Han ville inte leka med mig igår, sade Erik.
Jag kände hjärtat flöda över. MIN ERIK! Hur fasen kan någon inte vilja leka med honom och varför cyklar det där barnet på honom!!!!! Kände tröstbehov.
- Du vet, sade jag, jag förstår om det är lite jobbigt nu när Anna precis har slutat och de andra barnen snart skall till skolan men du vet i höst kommer det nya barn som är i din ålder och då blir allt mycket bättre.
- Dom vill leka med mig, sade Erik.
- Ja absolut, sade jag, och dessutom har ju Marie varit sjuk.
- Nej, sade Erik hon är i Kurkiet.

Jag hörde helt fel. Eller nästan fel. Behövde tänka. Vad sade han egentligen?
- Är hon i Turkiet? Sade jag för att förtydliga.
- Ja, i Kurkiet, sade Erik.

Jag satte igång med att berätta vad vi skulle göra i sommar och att vi snart har kalas och att vi också skall göra kul saker.
- Snart skall vi också flyga, sade jag, efter sommaren.
- Imorgon? Sade Erik.

Vi gick och tittade i en kartbok. Jag visade Cypern, Turkiet, Gotland och Gotlandsbåten och Hällefors. Erik tittade på båten. Vi tittade på en större karta av Sverige också så jag visade vart Anna hade flyttat.
- Hit har Anna flyttat, sade jag - till sin kille.
- Till spindelmannen, sade Erik med blixtens hastighet.

Anna är nämligen tillsammans med Spindelmannen. Skulle nästan vara kul att se hennes kille.

Inga kommentarer: