måndag 28 januari 2008

Vinterkräksjuka

Vi åkte till Kista Centrum igår och skulle handla lite kläder. Vi satte oss först på food courten och bänkade oss intelligent nog vid barnavdelningen där de har stora TV skärmar med tecknat. Så långt allt OK. När vi i princip är klara och skall gå så hostar Johan till och börjar kaskadkräkas (tänk Monty Python). Det slutar inte utan bara fortsätter - ner över kläderna, på skorna och på golvet. Plötsligt slutar han bara för att andas in och börja om.

Jag hämtade sammanlagt 43 näsdukar för att torka upp det. Man fick ta en i taget i den usla lådan så jag räknade. Först 10 sedan 17 och sedan 16. Därefter sprang jag till HM och köpte reservkläder.

Det blev inte en så lyckad shoppingtur, Erik hade sovit för lite och var på uselt humör tills jag köpte skorpor och mutade honom. Jag var supernervös över att vi skulle få kräksjukan hela familjen två dagar innan Ronnie åker till Spanien en vecka.

Efter en stund gav vi upp, ställde in besöket hos pappa och Gun och gick ner i garaget. När Ronnie lyfter Johan ur vagnen så spyr han igen. Tills dess hade Ronnie försökt komma med argument som dålig gröt på morgonen och "det är nog lugnt - han verkar ju kry för övrigt". Plötsligt såg han lite mer sammanbiten och jag var minst sagt spänd.

Johan somnade i samma ögonblick som bilen startade och klarade sig hela vägen hem. Väl hemma så spydde han förmodligen 4 gånger till och jag ringde Vårdguiden.
-Har han feber? Sade kvinnan på vårdguiden.
-Nej, sade jag
-Har han diarré?
-Nej, sade jag, har han inte kräksjuka då?
-Det vet man inte sade hon, man kan ha bara kräkningar också.

Efter sju var det lugnt och Ronnie lade honom vid åttatiden. Hela första delen av natten så skedmatade vi den lilla bleknosen och när vi tog upp honom vid ett så var han supervarm och drack en dl välling ungefär.

Jag vaknade en halvtimme senare. Något luktade konstigt. Jahaja, plötsligt hade alla tre symptomen infunnit sig och en ny blöja, pyjamas och handduk i sängen senare så var Johan redo att lägga sig igen.

Efter två så sov vi i tre hela timmar och hela dagen idag har jag gått på tå. Johan är blek och matt men alla symptomen har lugnat ner sig utom febern. Erik är rastlös och försöker köra sin leksaksskruvdragare i TV-n och river sönder Douglas saker.

Jag är slut. Vill sova. Skall gömma makens pass så att han stannar hemma. Hoppas hoppas hoppas vi klarar oss.

Inga kommentarer: