fredag 4 januari 2008

Sociala svårigheter

Min moster och kusin var på besök idag. De kom klockan 2. Erik hade lagt sig vid 1 och råkade vakna ur sin djupa lunchdvala lite för tidigt. Det var inte bra. Han var på uselt humör en lång stund och var därefter mer eller mindre gnällig hela eftermiddagen. (Åsas son Robert räddade situationen en stund men de gick efter ett tag och då återgick Erik till att springa åt ett håll och titta åt ett annat och ramla in i julgranen och slå sig och ramla ner från stolen coh slå sig och gå in i väggen och slå sig och därmed vara superledsen mest hela tiden.)

Nåväl, Douglas som kom idag tog hem en kompis på kvällen. Kul tänkte vi, nu blir Erik nöjd. Det var han också tills killarna satte sig framför TV-spelet. Det gjorde att Erik hamnade vid sidan. Att vara vid sidan är inte hans grej, mitt i centrum är mer den plats han vill ha. Alltså blev han sur och började köra irritationsåtgärder som att riva ur alla Douglas saker, peta på dem, gå ivägen för TVn etc. Allt detta hanterades internt i barnrummet.

Ronnie och jag står i köket när Douglas plötsligt kommer in och klagar. Erik slår mig och Albin hela tiden säger han anklagande. Eh, säger jag. Han slår mig på armen och här och Albin på armen. Jaha, säger jag. Då kommer Erik också. Du får inte slå Douglas och Albin säger jag. Hej då säger båda och drar.

Jag försöker smyga ut i hallen och tjuvkika in i rummet för att se hur det verkligen ligger till. Mitt första försök misslyckas totalt. Jag upptäcker inget alls men vid andra försöket får jag napp. Redan innan jag är framme vid dörren så hör jag Douglas irriterade röst. MEN SLUTA SLÅ OSS MED KUDDEN ERIK. ERIK SLUTA. Jag kikar in och ser Erik i högsta hugg på väg mot Douglas med en kudde.

Marscherar in med värsta vuxenminen och ser arg ut och säger till Erik att låta bli. Albin slår mig säger Erik. Tyvärr så måste detta - om det skett - ha skett någon annan gång för den enda som gjorde något förutom att hålla i en handkontroll till en XBOX var just Erik som gick med en stor kudde mot de fem år äldre medspelarna i dramat.

Tog raskt tag i Erik och sade att han inte fick göra så och tog med honom ut i hallen och sade att om han inte var snäll så fick han leka själv. Detta resulterade i världens utbrott. NEEEEJJJ BUÄÄÄÄÄÄ skrek Erik. Då stängde jag Douglas dörr. BUÄÄÄÄÄ NEEEEJJJJ skrek Erik igen. Men du måste vara snäll, försökte jag är du inte snäll så vill de ju inte leka med dig. NEEEEJJJJJ skrek Erik. Men kan du inte vara snäll då, försökte jag igen så kan du leka med dem? NEEEEJJJJ skrek Erik som förmodligen inte hörde vad jag sade.

Ronnie började skratta i vardagsrummet och jag kände vanmakt. Där stod jag med en tårsprutande liten tvåårig drake och och visste inte vad jag skulle göra. Till slut körde jag manipulation. Nu bråkar du väl inte mer sade jag. NEEEEEJJJJ sade Erik. Så bra, då kan du leka med dem och lova nu att vara snäll sade jag och släppte tillbaka dem.

Därefter löste det sig. Vi såg på film istället :-).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Han vet vad han vill och kommer gå långt här i livet - om han kan tygla sin ilska!!

Han är en stark liten man och vår idol.

Det gör inget om han börjar dans balett med sina nya strumpor so vi inte känner igen.

Men jag skulle nog inte sätta på honom dom till dagis (Guns kommentar).

Kram

Gun och Pappa

Malin D sa...

Nej vi får väl se hur det blir. Jo styrkan är det inte direkt fel på där. Undrar vem han fått den ifrån egentligen. Måste blivit en addition av både min och Ronnies