söndag 12 december 2010

Framtid...

Av någon anledning kom Erik och Johan in på år vid middagsbordet häromdagen. Ofta refereras saker till vad som skall hända när man är i en viss ålder.

Johan sade något, jag lyssnade inte, men Erik höde rösten och sade i klar och tydlig mästrande ton till Johan:

- Nej Johan, när Douglas är 30 år så är du 23.
- Ja, sade Johan,
- Vänta nu, sade jag förvirrat. Hur vet du det Erik? (Jag var lite chockad över att han kunde subtrahera och förstod inte hur han kunde tänka ut det så enkelt.)
Erik tittade oförstående på mig och jag fick förklara.
- Men hur kunde du räkna ut det Erik? Sade jag.
- Men det är enkelt, sade Erik. När jag är 25 så är Douglas 30 och Johan är två år yngre än mig och då är han 23.
- Jaha, sade jag, förstummad. Jag har en intelligent son tänkte jag sedan och tittade på Ronnie som tittade på mig. Man blir så stolt av utveckling. Johan är just nu i tjugotio-stadiet.

Inga kommentarer: