tisdag 11 augusti 2009

Funderingar

I bilen på vägen hem från dagis så försökte Erik få spela Star Wars (igen). Jag sade nej, någon måtta får det vara. Du kan leka istället sade jag. Han blev tyst.
- Du kanske kan leka med ditt nya Lego, sade jag. Han har fått ett litet Star Wars skepp bestående av kanske 15 bitar.
Iden gick hem, han började tänka på sitt Lego.
- Mamma, sade Erik, Johan hade sönder mitt "legostarwarsskepp" igår.
- Mm, sade jag och fortsatte:
- Johan, du kommer att få vara med och leka mer om du leker försiktigt med Eriks grejer.
Erik fortsatte:
- Mamma, om Johan har sönder mitt "legostarwarsskepp" så kan jag säga till dig och pappa (åh nej, tänkte jag, nu skall han skvallra men se jag hade fel) och då kan pappa laga det.
- Ja, sade jag, pappa är duktig på att laga saker.
- Ja, sade Erik och var tyst någon minut.
- Men för dig heter han inte pappa, sade Erik, han heter Ronnie.
- Precis, sade jag, för han är ju inte min pappa, vem är min pappa Erik?
- Det är morfar! Sade Erik.

Inga kommentarer: