söndag 29 januari 2012

Svårigheterna med att byta bok

Det värsta med att ha läst/lyssnat på en riktigt bra eller intressant bok är att det uppstår en slags sugande tomhet när den är slut.

Jag saknar den.

Jag kan längta efter att få krypa tillbaka in i en nyligen avslutad boks värme och fortsätta umgås med den. Plötsligt står man där - ensam igen och måste hitta något nytt att bekanta sig med.

Den där Zlatanboken var intressant. Jag hade velat få ställa frågor till den. Försökte lyssna på någon chick-lit "sisterhood" bok efteråt men det gick inte. Det kändes ytligt och helt ointressant. Bläddrade fram och tillbaka på Storytel men allt jag ville lyssna på hade jag redan lyssnat på och deras utbud av engelska böcker är aningens begränsat.

Till slut blev det en deckare av Ben Elton. Past Mortem heter den. Den verkar helt OK men jag har inte fallit än. Jag hoppas att jag gör det. Kanske skall jag ge mig på Centurion serien ändå.

Jag har även släpat mig igenom Brobyggarna. Denna bok fylld av fantastiskt manliga osannolika hjältar som är starkare, intelligentare och mer omtänksamma än alla andra tillsammans. Jag tror att Guillou börjar få hybris (eller börjar och börjar). Men trots det så var den intressant. När då denna tegelsten till bok var slut så vill jag ha mer. Jag vet ju att det är en trilogi men nu skall man få vänta en evighet tills han skrivit klart nästa. Kan dom inte bara skriva klart hela trilogin på en gång?

Några bra boktips med intressanta böcker utan för många döda vore bra tack. Ben Eltonboken har redan i andra kapitlet tagit livet av fem personer. Inte helt min grej men ändå välskrivet.

Det värsta är när man läser något riktigt bra (som mina Jane Austen) och författaren inte ens lever längre. Samma sak med C S Lewis. Det finns liksom ingen chans att fortsätta förhållandet.

Jag gillar verkligen Storytel. Det är utan tvekan min bästa iphone app.

Inga kommentarer: