fredag 27 januari 2012

Jag är Zlatan

Jag har lyssnat på Jag är Zlatan hela veckan. 12 timmars självbiografi. Här är min korta amatöranalys:
  • Boken är i mitt tycke väldigt intressant. Hans resa är helt otrolig.
  • Jag kan nu namnen på fler fotbollslag och tränare än jag någonsin känt till tidigare och jag har t o m kollat mål och annat på Youtube för att illustrera händelser i boken. Det är stort. Ni som känner mig vet att jag aldrig kollar på sport. Det är nästan så att jag skulle vara intresserad nu.
  • Han har hybris och upprepar ord och fraser och är nästan plågsamt långsint men trots det så är jag faschinerad av boken och levnadsödet.
Jag har gått och tänkt på händelser ur den här boken flera gånger om dagen hela veckan och försöker nu tvinga Ronnie att lyssna på den så att jag kan få prata om den med honom. Alltså gillar jag den nog. Likaväl är det inte en perfekt skriven bok men historien är intressant och krockarna mellan Rosengård och Europeiskt jet-set liv har högt läsvärde.

Mitt betyg:
Läsvärde: 10
Uppläsning: 10
Litterär kvalitet: 6

2 kommentarer:

Katarina sa...

Jag fick boken i julklapp av en leverantör men har inte läst den ännu.

Jag blev lite mer sugen nu efter din rapport.

Vem var det som läste upp boken? Var det Zlatan själv eller någon med samma dialekt som han?

Malin D sa...

Det är Jonas Malmsjö som läser. Han läste också Snabba Cash. Jag tycker att han är jättebra. Läser "som en karl" på något vis. Han låter inte som Zlatan men han får ändå ut budskapet tycker jag.

Jag tycker absolut att du skall lyssna på den här boken i synnerhet om du har den som talbok. Den ger en del eftertanke, t ex när hans mamma nitar hans storebror i huvudet med sin sko i Business Class och brorsan slår tillbaka. Man blir tacksam över sin egen barndom och får lite ytterliigare insikt om hur livssiutationer formar en. Jag har nästan refererat hela boken för Ronnie.