lördag 28 januari 2012

Lördag morgon

Vaknade 07:00 av att Erik kom ner och lade sig hos mig. När han kommer ner så är han vaken och har oftast väntat lite innan han kommer.
- Varför tar det så lång tid mamma? Sade Erik uppfodrande men snällt?
- Vad, sade jag.
- Men det tar så lång tid innan ni går upp
- Men Erik, sade jag, klockan är bara sju. Det är tidigt. Du borde försöka sova på morgnarna istället.
- Men det tar så lång tid, sade Erik igen.
Jag suckade, jag hade sovit supergott. Hade en läskig mardröm inatt och vaknade klockan fem och kunde inte somna om. Jag var tvungen att skaka bort drömbilderna så det tog en stund innan jag kunde somna igen och nu hade jag gått in i en härlig supersömn.
- Snälla Erik, sade jag, gå upp och se på TV men väck inte Johan.
Han försvann och konstigt nog somnade jag om.
Vaknade igen vid 08:00 när jag hörde slammer i dörrar. Johan förståss. Han går inte upp utan lite show. Är ingen där och välkomnar honom när han vänligt gör sin entre så slamrar han lite.
Jag var inte fullt medveten om det här men kroppen och huvudet kände igen mönstret så jag vaknade. Låg några minuter och kände mig tacksam över att jag fått sova mer än åtta timmar.

På lördagar får ungarna spela, men bara om de städat, lyft in smutskläderna till tvättstugan och klätt på sig och det fungerar fint.

Själv såg jag mig om här hemma och förundrades över hur snabbt huset stökas till. I söndags var det fint men nu såg det ut som bara den så jag gjorde en lista.

  • Tvätta
  • Hänga upp tvätten i tvättmaskinen
  • Vika och flytta tvätten i vardagsrummet
  • Byta handdukar på toaletten
  • Ta bort aska i kaminen
  • Göra i ordningen frukten (flytta från plastpåsar till skål)
  • Städa köket
  • Dammsuga vardagsrum och kök (jo fuskvariant jag vet)
  • Lägga upp ved
  • Städa kylskåpet
  • Städa skafferiet
  • Ta upp resväskan till vinden
  • Slänga sopor
  • Vattna blommor
  • Packa ihop returflaskorna som skall till affären (En sopsäck med plast och en stor kasse burkar)
  • Städa papper från vita byrån i hallen
  • Bädda
  • Städa sovrummet
Jag gillar listor. Därav den aningens överdetaljerade nivån. Det får mig att känna mig duktig. Allt överstruket är utfört. Jag känner mig som rena städproffset men nu vet jag inte vad jag skall göra. Skall kanske släpa ungarna till affären och panta flaskor men de ser så lyckliga ut över sin Lego Harry Potter så jag får väl sortera något skåp eller kanske ta tag i de där släpande jobbgrejerna.

Tänk vad lite sömn och en sluppen förkylning kan åstadkoma.

Inga kommentarer: