torsdag 21 juli 2011

Matbordskrångel

Vi köpte ett matbord i julas. Vi var väldigt nöjda när det placerades i köket men från dag 10 ungefär så har det krånglat. Bordet vi hade innan var massiv ek. Bordet vi köpte i julas var faner på MDF och efter ett enda litet utspillt vattenglas så hade vi höjningar i bordet.

Jag grät en skvätt först. Sedan ringde jag Ikea. De skickade en ny skiva. Tyvärr var den transportskadad så efter nya samtal fick jag en ny. Den klarade sig någon månad. Helt utan utspillda vattenglas men med regelbunden avtorkning så fick den nya bubblor. Uppenbarligen så hade vi ett bord som borde behandlas med yttersta försiktighet och med tanke på vår familjebildning så är det nästan en utopi.

Efter att först ha tänkt att jag får väl skylla mig själv men ändå varit gravt irriterad på att ha ett bord som har massor av vattenskador utan att blivit utsatt för mer vatten än vanligt så ringde jag Ikeas igen. Skickade in nya bilder och fick reda på att de hämtar bordet och ger pengarna tillbaka!

Ärligt talat - om jag bortser från själva bordets svagheter så har Ikea skött sig utmärkt i hela den här processen.

I några veckor nu så har vi letat bord. Intensivt. Målet var följande. Svart bord med massiv skiva som tål lite hårda tag. Det var inte lätt. Vi har sett allt från 1000-kronors bord, samtliga bord i hela Sverige på blocket och varit på EM och beskådat ett finfint bord för 40 000.

Till slut hittade vi ett på rea. Inte svart utan brunt - med stolar. Så nu har vi bytt rubbet. Till massiv betsad alm. Det blir nog bra. Hoppas jag. Vi har i alla fall extrastolar så det räcker för tillfället.

Inga kommentarer: