torsdag 21 juli 2011

Bra saker jag minns från när jag var liten

Ibland funderar jag på hur mycket av de upplevelser vi gör med barnen som stannar i deras minne. Mitt eget minne är väldigt grumligt från min barndom. Erik förvånar ständigt med att komma ihåg allt möjligt vi har gjort från när han var mycket mindre men egentligen verkar ju hjärnan gallra ganska ordentligt. Därför började jag fundera på fin-minnen som jag själv kan komma ihåg från när jag var liten. Bland dessa märks t ex:

  • När jag fick sitta på pappas axlar på väg hem från fest hos någon av grannarna.
  • När vi fikade på Åhlens caféet där de hade en lampa med lysande glasfiber.
  • Att bada på farmors land i Nora
  • När pappa och jag dansade på fest hos grannarna och jag fick följa med stående på hans fötter.
  • När pappa läste Asken Yggdrasil på kvällarna så att jag var riktigt hyfsad på Asagudarna när vi fick det ämnet i skolan.
  • När vi åkte sommarrodel i Sälen
  • När jag och farmor spelade dubbelpatiens och åt honungsmackor på kvällarna i Nora.
  • När jag kom hem och grät för att någon hade retat mig för mina kläder i skolan och mamma slutligen bestämde sig för att begagnade kläder från jobbarkompisarna inte behövde vara mina enda alternativ av någon slags felriktad "hon skall inte bli för bortskämd för att hon är enda barnet" och spenderade hela 1000 spänn på en shoppingrunda på stan. Jag kände mig som en prinsessa i ett år efteråt.
  • När morfar kom och hälsade på och alltid hade en påse från pressbyrån med banan, 10 kronor och en chokladkaka till mig. Tyvärr så köpte han utan undantag frukt och mandel vilket var den enda sort jag inte gillade men gesten var fin.
  • När morfar köpte en FUNGERANDE docktvättmaskin till mig i julklapp.
  • När jag, Lotta och farmor gick ut och letade murklor i skogen.
  • När jag och Lotta försökte få farmors gamla slöa hund att hoppa agility med hjälp av enorma mängder godis på landet.
Åh... man skall tänka på sådant här nu skulle jag kunna fortsätta den här listan en lång stund.

Inga kommentarer: