tisdag 19 oktober 2010

Hon är inte kär i mig längre

- Här bor Alice, sade Erik glatt när vi åkte hemåt från dagis. Han pekade ut genom fönstret åt Alice håll. Alice går också på dagis och har just haft Erik på kalas.
- Hon är inte kär i mig längre, sade han sedan glatt.
- Nehej, sade jag. (och tystnade i spänd förväntan)
- Ja hon är kär i Oscar nu, sade Erik.
Wilma bor också här, sade jag.
- Ja, hon kanske bjuder mig på sitt kalas när hon fyller år, sade han glatt. Hon är också kär i Oscar och mig med.
Jag kunde inte hålla mig längre.
- Vem är du kär i då? Sade jag i så försiktig ton jag kunde uppbringa - vilket förmodligen var som en bulldozer.
- Ingen, sade Erik och fortsatte efter en paus:
- Men jag brukar leka pussleken med dem ibland.
- Hur gör man det? Sade jag.
- Men mamma, sade Erik irriterat, jag har ju berättat det en gång redan.
- Ja just det, sade jag. Man skulle jaga varandra va?
- Ja, sade Erik, den som är kvar sist och inte har blivit pussad vinner. Johan är nog för liten för att vara med för han skulle bli pussad nästan på en gång!
- Ja, sade Johan glatt.

Det är farligt det där - att bli pussad :-).

Inga kommentarer: