söndag 10 oktober 2010

Sova

Ända sedan Erik dök upp och förändrade mina sovvanor till strimlor av vad de brukade vara så har jag knappt förstått vad "att vara utvilad" innebär.

När Johan var ungefär 1 så blev det något bättre men trots att barnen sov så hade jag kvar varenda reflex i kroppen som väckte mig ideligen på nätterna och tyvärr så bidrog inte makens snarkningar till någon direkt utsövdhet.

Vi har provat att byta bäddmadrasser och slutligen hela sängen och jag har varit mer eller mindre beroende av öronproppar och kamomillte och annat som skall göra mig mindre uppmärksam på nätterna.

Men nu - efter fem år - har något hänt.

Jag sover som en stock. Den här helgen har jag sovit nästan 8 timmar två nätter i rad. Det är ett mirakel. Fem år senare. Jag vaknar på morgonen och känner mig tacksam och lite annorlunda.

Det är helt fantastiskt. Lite beror det nog på den nya bäddmadrassen som är en tempurkopia men till stor del att jag äntligen varvat ner och även instinktivt tror att barnen skall hitta mig om de vaknar på natten.

Nu finns det hopp. Kanske kan någon liten rynka retardera till ett mindre streck.