måndag 16 november 2009

Tvättmedel

Såg ännu en reklam på TV alldeles nyss där de gjorde reklam för att de kan göra förpackningen mindre men ändå erbjuda lika många tvättar. "Ännu mer koncentrerat, Hurra hurra".

Irriterat vände jag mig om till Ronnie:
- Men det där är bara ett sätt för dem att sälja mer, jag är ändå så pass okoncentrerad att jag häller i lika mycket tvättmedel och så blir jag lurad både till att köpa mer tvättmedel och vara mer miljöomedveten. Varför är det ingen som tillverkar tabletter istället, precis som maskindiskmedlet?

Direkt när jag sagt det så högg sig tanken kvar. Både hos mig och maken. Varför gör inte tvättmedelstillverkarna "tabs"? Det vore ju mycket enklare - kan det måhända vara så att man vet och kalkylerar med att vi konsumenter skall överdosera? Nu skall jag skriva till Procter och Gamble och fråga.

1 kommentar:

Katarina sa...

Du kommer säkert få något i stil med att det blir svårt eftersom man måste anpassa tvättmedelsmängden efter vattnets kvalitet. Eller så.

Men jag håller med, färdigdoserat tvättmedel vore toppen. Avvaktar rapport från din Procter&Gamble kommunikation. :-)