onsdag 21 januari 2009

Erik kan läsa!!!

Det är helt otroligt vad vi lyckats få Erik att äta på sistone. Med den glänsande självlysande moroten "Du får spela Super Mario Galaxy efter maten om du äter kött" så har vi vänt Eriks onda pastapspiral inom loppet av 2 veckor.

Min svårmutade son äter nu (visserligen inte så att han verkar längta) nästan som en normal kräsen treåring.

Idag har han ätit fiskpinnar, igår åt han köttfärssås, i förrgår kyckling och hela förra veckan åt han korv i olika former.

Jag känner mig lycklig. Verkligt lycklig. Det har varit ett helsike - i 2 hela år har han vägrat alla former av protein men han börjar vänja sig vid både konsistens och smak nu. Nästa område till rakning blir grönsaker. En sak i taget.

I vilket fall som helst så spelar Erik glatt sitt riktigt snälla spel och försöker (om möjligt) få med sin Storebror.

Det går bra ibland, det hänger lite på Douglas stolthet. Skall han låta sig domineras till att spela (vilket han ofta vill) genom att Erik säger åt honom att han måste eller skall han stå för sin egen vilja och välja något annat bara får att visa att han inte är så lättstyrd?

Douglas spelade nådigt några minuter med Erik och kom sedan tillbaka till middagsbordet där maken och jag och Johan satt kvar.

Med jämna mellanrum brukar barnen be oss läsa vad spelet "säger". Det är på engelska så man får översätta meningar av typen "If you want to reach the honey bee galaxy you must find the star beneath the rock".

I vilket fall som helst så rusade Erik in köket för en stund sedan och tittade glädjestrålande på oss.

- Det står att man skall vara två när man spelar, sade Erik glatt och tittade uppfodrande på sin storebror som svarade med total förvirring.

Jag lyssnade inte först men Ronnie såg road ut. Douglas sade ingenting. Erik upprepade därmed vad han "läst" på skärmen och båda gossarna försvann ut till galaxerna.

2 kommentarer:

Johan sa...

Varför klagar vuxna så mycket på TV-spel? De är ju fantastiska! Inte nog med att det ökar finmotorik och lokalsinne, nu mer så får man ju dessutom motion, bätter grovmotorik och tydligen lär man sig även läsa.

Jag lärde mig ett och annat på japanska när jag hade en moddad Sega Dreamcast och nedladdade japanska spel. :)

Katarina sa...

Jag trodde verkligen att Erik lärt sig att läsa; det skulle inte ha förvånat mig alls.

Och sedan läste jag själv för fort och fick för mig att nu när han lärt sig det var nästa område för inlärning rakning. Det tyckte jag nog var lite för tidigt. :-)