lördag 31 januari 2009

Bambi


I veckan så har jag haft med mig en nyanställd kollega.
Han har intresserat deltagit och observerat och allmänt varit en snäll elev.
Jag har vid olika tillfällen berättat att man ska vara medveten om att maskinerna som vi besiktigar är lätta att glida med på snö och is, och i fredags så visade jag det praktiskt....

Vi var hos en kund och reg.besiktigade en dumper.

Vi började med att mäta allt som man ska samt att kontrollera att det var rätt lampor på maskinen. När det var klart så var det provkörning.
Själva provkörningen gick bra, bromsar och styrning var bra så vi åker tillbaka och ska parkera.

När vi kommer upp till kunden så frågar jag om Urban vill parkera dumpern.
-Nej, kör du. Säger Urban.
-Ok, säger jag och hoppar in bakom ratten.

Jag lägger i backen och efter bara någon meter så känner jag att det glider. Hela dumpern har tappat greppet och glider nu baklänges.
Alla som har åkt stjärtlapp vet att det inte är det lättaste att styra med. En dumper är likadan, fast den väger då nästan 15ton.

Det är inte ofta jag blir nervös men nu gick hjärtat lite fortare.

Det är en lustig känsla att sitta i en 6 hjulsdriven stor sak och inte kunna göra så mycket åt vart man åker.

Den stannade en 25 meter längre ner efter att ha passerat en elstolpe med 5-10 cm.
Kunden som har sett alltihop konstaterar att han kanske ska sanda lite.

Jag går bort till Urban som konstaterade att det var tur att inte han körde.

Ibland har man tur helt enkelt.

Inga kommentarer: