måndag 14 april 2008

Generalen

Douglas hade med sig en klasskompis hem idag. Erik blev jättelycklig. Erik blir alltid jättelycklig när Douglas drar hem kompisar och alltid väldigt olycklig när han inser att det inte nödvändigtvis är för hans skull som de kommit.

I vilket fall som helst så fick de stora pojkarna tvspelstillstånd en stund:

- Malin, får vi spela TV spel? (Hundblick på)
- OK, sade jag
- JA! Sade Douglas och vände sig glädjestrålande till sin kompis. Det var tydligt att han inte trott att de skulle få spela.

De gick raskt in för att spela och två minuter senare kommer Douglas ut och frågar om de får släcka lampan och dra ner rullgardinen och stänga dörren och spela.
- Nej, sade jag.
- Men vi får släcka lampan i alla fall?
- OK, sade jag.

Placerade Erik vid datorn med Kalle kunskap och gick in i köket med Johan. Efter en stund hör jag Douglas fråga kompisen om de skall gå ut.
Hör inte svaret men plötsligt hör jag Erik.

- Inte gå ut! säger Erik
- Nej, har jag sagt (säger Erik igen), INTE gå ut!

Han låter som en jättearg förälder som just givit sitt barn utegångsförbud.

- Jag säger NEJ, inte gå ut! säger Erik igen.

Rätt lustigt att höra sin tvåårige son ryta åt två åttaåringar att de inte får gå ut. Han är ju inte rädd av sig direkt. Tyvärr fungerade det inte så de gick ut och Erik fick ett äpple. Det fungerade hyfsat.

Inga kommentarer: