måndag 14 april 2008

Fikasamtal

Jag bakade en mjuk pepparkaka idag för att smöra för Douglas och hans kompis. Det fungerade ganska bra så vi satt och fikade alla fyra pojkarna och jag.

Hans kompis fyller år samma dag som skolavslutningen visade det sig.

Vad önskar du dig i födelsedagspresent då? sade jag till honom.

Han var tyst i en sekund:
- En studsmatta, sade han sedan.

Jaha, sade jag och tänkte 1799 kronor på rusta plus skyddsnät 599. Rätt dyrt...
Önskar du dig något annat då? sade jag och funderade på om han önskade sig något överkomligt.

- Ja, sade han, en ny pool.

Herregud, tänkte jag för mig själv, en pool och en studsmatta. Barn idag har rejäla pretentioner.

- Ja, vår katt hade sönder den gamla, sade han. Den hade sönder grannens också.

Insåg att min bild av pool inte var samma som hans. En katt river inte sönder en nedgrävd 100 000 kronors grej. Hans vy var en mjuk sak.

- OK, sade jag lugnad.

Han övergick sedan till att delge mig att han inte tyckte att det var lika kul att spela Playstation 3 längre eftersom hans pappa tvingar honom att läsa själv vad det står i texten på spelet när de spelar. Det är inte lika roligt eftersom jag inte får gissa hur jag ska göra utan måste läsa.

Vi tvingar Douglas att läsa också men det behövs mer och mer sällan, han blir bättre och bättre varenda dag känns det som. Det är skönt. Längtar tills alla barnen är minst fyra.

Inga kommentarer: