fredag 23 november 2007

Effekter av vuxentid


Vi hade barnvakt i förrgår. Pappa och Gun var här och tog hand om raringarna och jag och Ronnie var på Elisabeth - The golden age. Jag trodde att den hette "Golden years" så jag sade det. Du menar "the golden eyes" sade hon. Nej - ... golden years, sade jag. Golden eye, sade hon. Jaja, sade jag, whatever det är nog rätt. Insåg mitt misstag när jag läste att det inte var years utan Age men förstod fortfarande inte varför hon sade Eyes. Till slut insåg jag att man kanske kan uttala a-g-e som aej. Det var det.


För övrigt så låg Erik på skötbordet idag och bröt sönder ett av Douglas samlarkort (som Douglas i och för sig visat noll intresse för på senare tid). Plötsligt säger Erik typsshiskt. Va, sad jag: Vad sade du? Typiskt, säger Erik.


(Till saken hör att jag verkligen ogillar ordet typiskt när det används som enstaka ord. Det används ibland av storebror och bara i negativ bemärkelse. Får jag chips? Nej. Typiskt (+ tillhörande suck).)


Hm, säger jag och håller mun, ställer ner honom på golvet varpå han säger TYPISKT och slänger iväg Douglas kort på golvet.


Jag blir JÄTTEARG och kastar mig ner i ögonhöjd med min halstarriga son. VAD GÖR DU! DU HAR INTE SÖNDER DOUGLAS SAKER OCH DU SLÄNGER INTE DEM PÅ GOLVET. TA UPP KORTET NU ÖGONBLICKLIGEN OCH SÄG INTE SÅ DÄR MED DET LÅTER FANTASTISKT OTREVLIGT. (Ronnie har ett ord på den här typen av utbrott från min sida, han menar på att det blir långa ordrika haranger som fungerar lika bra som vilken Kpist som helst.)


OK, säger Erik (för omväxlings skull) och tar upp kortet och lägger in det på Douglas rum. Själv står jag aningens handfallen och uppe i varv.


Det känns som om jag borde få till ytterligare en rolig poäng här men jag har ingen så nu är det slut :-).

Inga kommentarer: