torsdag 5 maj 2011

Nya utmaningar

- Snart kommer det nya barn på dagis, sade jag till Johan. Då blir du stor-Johan. Då får du vara snäll mot de små.
- Men de kommer att säga att jag är ful, sade Johan.

Mitt hjärta hoppade till lite. Det är så sällan mina barn uttrycker den typen av oro så jag tittade dit och han såg inte direkt ledsen utan mer busig ut.

- Vadå ful, sade jag. Det är väl ingen som säger att du är ful. Folk gillar ju dig.
- Ja men Alice har sagt det, sade Johan.

Jag kände hur adrenalinet rusade. Det är helt otroligt vad snabbt försvarsinstinkterna sätter in.

- Har hon? Sade jag försiktigt.
- Ja hon sade att jag är ful och pruttig, sade Johan.
- Men är hon aldrig snäll? Sade jag.
- Jo hon ger mig och Olivia stenar ibland, sade Johan, som vi kan samla på.

Jag insåg nu att det nog inte var så farligt.

- Hon kan rivas också, sade Johan. Det är hur läskigt som helst.

Exakt så sade han. Hur läskigt som helst. Men han såg inte särskilt rädd ut. Mest nöjd. Som att Alice var en farlig men spännande tjej. Vänta du bara min lilla plutt. Sisådär 10 år tlll. Då börjar vi prata läskigt :-).

Inga kommentarer: