torsdag 5 maj 2011

När kommer myrorna

Scenen ser ut så här:
Hela familjen sitter runt köksbordet och äter kyckling. Nej vänta, Erik äter Billys Pizza och vi andra äter kyckling, avokado, fetaost och tomater. Följande konversation utspelar sig:

- Oj, jag tappade den, säger Johan och äter vidare.
- Vad? Säger jag, vad tappade du? En kyckling?
- Japp, säger Johan glatt.
- Johan, säger jag, sitt ordentligt (han har för vana att sitta på knä för att bli längre och blir därmed lite ostadig när han äter). Luta dig fram när du äter så att du inte tappar så mycket.

Ingen plockar upp kycklingbenet på golvet.

Känner därefter att jag måste förstärka budskapet.
- Killar, säger jag, ni måste vara extra försiktiga när ni äter nu för nu har myrsäsongen börjat och om vi tappar massa mat överallt så kommer ni snart ha myrorna här.

Vi har sett två myror i vardagsrummet. Det var en stor händelse för mig - och Johan och nu börjar den verkliga "skura hela tiden" säsongen.

Jag ser att Erik nervöst tittar mot dörren i köket för att se om de redan är på väg in mot kycklingbenet eller något annat.

- Vi har ett hål där myrorna kommer in, säger Erik.
- Nej, säger Johan, de kommer in genom skottstenen.
- Skorstenen, säger Ronnie.
- De kommer inte alls in genom skorstenen, säger Erik stöddigt, det kan inte klättra rakt upp.
- Jo säger jag och Ronnie i munnen på varandra.
- Men bara pissmyror, säger Erik lite osäkert. Han vill ju ha koll.
- Nej, säger vi, myror kan klättra rätt upp.
- Men om de klättrar ner genom skorstenen så får de akta sig för i så fall trillar de ju rakt ner i kaminen, säger Douglas.
- Det beror på vilken skorsten de tar, säger jag. Tar det den som är i pannrummet så är det fri lejd in i köket.
- Just det, säger Douglas, vi har ju två skorstenar.
- Men det är rätt osannolikt att myrorna tar vägen via taket, säger jag, det finns enklare vägar för dem.
- Ja, säger allihop, nu äntligen enade.
- Johan, säger jag och drar ut hans stol. Ta upp kycklingbenet från golvet nu.

Han gör det och får lite papper och torkar upp.

Funderade på det här när jag gick och lade mig igår. När jag var liten så fick jag sitta på telefonkatalogen när jag skulle nå upp. Nu finns inte den typen av tillbehör längre. Skulle behöva en anings höjning av hans stol men inte för mycket. Vi kanske har någon gammal traisg laptop på vinden som han kan sitta på.

Inga kommentarer: