tisdag 26 augusti 2008

Potträning..

För ett par år sedan så läste jag att de som brukar ta längst tid att potträna är väldigt aktiva pojkar. "De har helt enkelt inte tid att gå på toaletten" stod det. Hjälp, tänkte jag, det låter som Erik.

Nu när tiden är inne (och har varit det ett tag) så ringer den där texten i öronen med jämna mellanrum.

Erik ligger i potträning. Det går ibland toppen och vissa dagar helt uselt. Idag var en sådan dag.. och i förrgår. Vi fick hem en plastpåse med två byxor och två par kalsonger och det var inte bara kiss om man säger så. Detta inträffade även imorse.
Tre nedskitade outfits samma dag. Hur kul är det?

Jag vill inte ens tänka på i förrgår när vår kära son satte sig på huk på stolen vid datorn och gjorde allt han kunde tänka sig så att det skvalade ner på golvet och kalsongerna stack ut ur rumpan på honom.

Ronnie och jag har flera varierande humör vi alternerar mellan. Uppgivenhet, Ilska och uppgivet skratt.

Vår hallmatta är ihoprullad och ligger på terassen. Jag köpte biltvättsspray till lekmattan. Övriga rum har klarat sig. Tack och lov.

Problemet är när Erik gör något med hull och hår. Som att spela dator. Han verkar inte ha en tanke på att flytta på sig om han behöver gå på toa. Nej då, det är bara att köra på. (FY TUSAN). Min kära make och jag var osams om huruvida han var redo eller inte. Jag ansåg INTE han ansåg REDO.

Jag börjar svikta åt hans håll då Erik klarar denna syssla utmärkt så länge han inte är framför TV:n eller datorn. Vi har därmed infört spelförbud om man kissar eller bajsar på sig och inte säger till direkt. Spelförbudet gäller fram till nästa dag. Han behöver ju ändå träna på att komma ihåg sina drifter även om han gör något han koncentrerar sig på.

Vi får väl se hur det går. Han var väldigt irriterad idag när spelandet var över (och han var supertrött efter lång dag på dagis).

-Jag får spela dator? Sade Erik som inte någonsin lärt sig att fråga utan verkar ha naturligt tillstånd att beordra.
- Nej, sade jag, du får spela imorgon och om du kommer ihåg toaletten får du spela mer.
- Jag får visst spela, sade Erik.. i lätt falsett.
- Nej, sade jag.
- Jo, har jag sagt, sade Erik ilsket.
Det är intressant. Han använder det uttrycket mycket nu. Jo, har jag sagt. I bestämd ton. Det kan handla om glass eller spel eller äppeljuice. Han säger det bestämt och otrevligt och han får absolut ingenting. Ändå så kör han med det.

Jäkla unge. Just nu önskar jag att han var fyra år och pottränad. Samtidigt är han finast i världsalltet. Han, Johan och Ronnie då. (Jag antar att i princip alla som läser det här har egna "finast i världsalltet" och det är ju bra det.)

1 kommentar:

Johan sa...

Tur att man har ett tag kvar dit. :)