söndag 11 maj 2008

Utflykt

Det har varit en fullbokad helg. Det blir lätt det när det är fint väder. Det är underligt när det är 25 grader en hel helg i början på maj men vem klagar. Vi har tvättat bilarna, varit på fest hos kusin C, varit på utflykt till Gripsholms slott och klättrat på kanonkulor och smugit i närheten av påhittade - eller kanske verkliga - fängelsehålor.

Vi väntar på vår efterlängtade soffa. De ringde från Ikea och sade att den var på väg. Närmare bestämt till på tisdag den 13:e. Men, sade jag förvirrat, den skulle ju komma den 6:e? Ja, sade hon glatt, den kommer den 13:e. Hon lyckades på ett ovanligt träffsäkert sätt avväpna mig genom att glatt ignorera mina invändningar.

Därför har vi nu i några dagar haft Douglas sittpuff, amningsstolen och Douglas säng (med enbart madrasskydd) som vardagsrumsmöblemang. Douglas har en resesäng som temporär säng. Vardagsrummet är plötsligt ett stort barnvänligt lekrum.. eller plötsligt och plötsligt... sedan något år tillbaka har vi ett lekhus.

Hade utvecklingssamtal på dagis för Erik. Fröken L läste snällt upp alla slutsatserna. Han är social, han är verbal, han är rörlig, han sover bra, han äter inte så bra (vem blev förvånad). Men (i ursäktande ton), han äter ju mycket av det han äter i alla fall. (Läs: Potatis, pasta, sås punkt)

Han hade haft någon form av språkgenomgång också med en speciell språkpedagog vilket görs på treåringar i den här kommunen. Han kan namnge alla föremålen, stod det på pappret, han kan alla prepositioner utom "på" och han kan göra (med leksakerna) det jag ber honom utom ordet rida. Det förstod han inte.

Inte så konstigt. Erik kan namnge alla arbetsfordon som finns och en hel del bilmärken. Han behöver inte kunna rida. Vi är dåliga på att utveckla de feminina sidorna i den här familjen. (Jo jag vet att jag är fördomsfull, det finns massor av killar som rider..men de enda leksaksdjuren som finns här är tigrar, lejon och dinosaurier.)

Skall köpa på oss lite hundar, katter och hästar tror jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och tack för senast.
Det är riktiga fängelse hålor. Gripsholm har en fantastisk historia med olika kungar och drottningar och adelsmänn.
med drotning kristina tror jag det var som hämtade vatten till sin man (Kommer inte ihåg namnet)
Vid Drottningkällaren i Taxinge och gav honom när han satt fängslad på gripsholm.
Gjörgen

Anonym sa...

Han får ta faster Ylva till hjälp, hon kan rida. Åtminstone så har hon varit på ridläger 4 år i rad när hon var tonåring. Hon gjorde ju även en nostalgitripp dit när hon var i Linköping.
Idag skulle Erik ha trivts på mitt jobb, massor av arbetsfordon som körde fram och tillbaka över gården.
Kram från farmor