måndag 25 april 2011

Respekt

- Mamma, ska du träna idag, sade Erik hoppfullt vid middagen.
- Får vi spela då? Sade Erik.
- Japp, sade jag - OM du kan vara snäll mot din lillebror medan du spelar.
Erik har utvecklat en typisk storebrorattityd mot sin lillebror. Han kan vara bossig så det förslår och det är inte så klädsamt på en femåring.
- Jag är snäll, sade Erik
- Jag ska respektera mig själv när vi spelar, sade Johan.
- Jaha, sade jag, ska du respektera dig själv?
- Ja, sade Johan.
- Men det är bra att respektera andra, sade Ronnie.
- Ja, sade Johan. Först ska jag respektera mig själv och sedan skal jag respektera Erik och sedan ska jag respektera mig själv. Han så väldigt klok och förnuftig ut under hela den här meningen.

Men i verkligheten är det svårt det där med respekt. Man får träna respektbalansen hela tiden.

Inga kommentarer: