onsdag 3 november 2010

Jag älskar dig mamma

Jag älskar dig mamma, säger Erik med jämna mellanrum. Han har adapterat mitt ordslöseri och använder mina meningar tillbaka till mig. Ibland för att han vill och ibland för att han vill att jag skall gilla honom. Jag gillar honom - oavsett vilket.
Johan däremot är lite mer svårflörtad - han uttrycker sällan den typen av meningar men är i likhet med sin pappa en fysisk person. Medan Erik säger jag älskar dig och springer vidare så säger Johan ingenting men kommer och sätter sig i knät. Då menar jag inte ingenting om allting utan han säger ingenting när det kommer till känslor.
Erik har dock insett vidden av rättvisa så han säger ungefär så här:
- Jag älskar dig mamma (när jag sett lite sur ut för att han inte klätt på sig som jag bett honom för att avleda mig). Därefter får han syn på Ronnie och säger: Jag älskar dig med pappa. Vi svarar snällt.
Igår så ropade jag något till Erik - något snällt tror jag och till svar fick jag ett budskap igen:
- Jag älskar dig mamma och dig pappa.
- och vi dig, sade jag tillbaka.
Då kom det:
- Jag älskar dig mamma och dig pappa, från Johan.
Det orsakade ett litet stopp i huvudet - en slags "jag insuper upplevelsen" paus.
Sedan fortsatte han med Douglas och en rad andra men det gjorde inget - jag kan dela.

Inga kommentarer: